Rädda Jamal

För två år sedan fick jag plötsligt en ny lillebror på 18 år. Han hette Jamal, och var flykting från Afghanistan.

Min mamma tog in honom utan att veta vem han var, och började genast älska honom villkorslöst!

Jamal har varit med om saker som är så fruktansvärda att jag inte ens kan föreställa mig Hur han har överlevt! Han har varit i Sverige i 5 år nu, varav två hos min mamma som har försörjt honom helt utan hjälp från Soc så han har aldrig legat samhället till last. Han är en underbart snäll och god människa som aldrig skulle göra en fluga förnär. Nu har beslutet kommit att Jamal ska utvisas till Afghanistan. Domstolen håller med om att det innebär Livsfara för honom, men menar att han ska vara på flykt i hemlandet istället för här. Jamal har ingen familj kvar där och skulle då behöva fly runt i Afghanistan helt ensam, och vi är säkra på att han rätt snabbt kommer bli dödad.

För två år sedan förlorade vi min biologiska bror till en fruktansvärd sjukdom där vi inte kunde göra något för att förhindra det. Nu ska vi alltså förlora ännu en älskad son, bror och morbror för att Lagen har bestämt det!!! Jag ska förklara för mina söner på 7 och 6 år att morbror Jamal måste åka hem till sitt land igen och vi kommer aldrig få träffa honom igen, någonsin. Allt detta medan hans 'bror' Muhktar har fått uppehållstillstånd, går i skolan och har precis skrivit på papper för ett sommarjobb. Båda är Afghaner, båda har bott hos min mamma. Varför får Muhktar stanna men inte Jamal?

Snälla hjälp oss rädda livet på min lillebror, min mammas älskade pojk! Snälla hjälp oss att Inte få vår familj söndersliten och krossad i småbitar! Hjälp oss rädda en ung mans sköra liv!

Ditt namn gör skillnad!

Tack!       /En livrädd storasyster som känner sig fruktansvärt maktlös för att hon inte kan skydda sitt lillasyskon.