Rädda galleri- och ateljehuset Kronan - Folkets galleri

64E305D4-3851-438B-9CF8-594774BD62B1.jpeg

Norrköpings kommun har i dagarna avsatt 23 miljoner av skattebetalarnas pengar och har planer på att renovera och bygga om Kronanhuset till kontorshus för kommunens tjänstemän och därmed stänga allmänheten ute från huset. Detta skulle också innebära att verksamma konstnärer i KIFiN måste utrymma sina ateljéer och att Galleri Kronan, med sitt centrala läge, som visat kvalitativ konst från hela Sverige i 26 år måste stänga ner sin verksamhet. Kommunen har ogenomtänkt hänvisat verksamheten till Kv. Hallarna som har ett betydligt mindre centralt läge och ironiskt nog med ett befintligt kontorslandskap. Med enkel matematik borde det istället vara billigare att rusta upp detta kontorslandskap till tjänstemännen och låta KIFiN och Galleri Kronan fortsätta bedriva sin verksamhet i Kronanhuset!

Hjälp oss att stoppa detta vansinne med din underskrift!

Jonny Olsson Grundström ordförande i KIFiN, Konstnärernas Intresseförening i Norrköping    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Jonny Olsson Grundström ordförande i KIFiN, Konstnärernas Intresseförening i Norrköping överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.