Rädda de Gamla Tunnelbanevagnarna!

När Tunnelbanan öppnade år 1950 användes vagnar av typen C1 och C2. Allt eftersom åren gått och tunnelbanan expanderat har antalet vagnsmodeller ökat. De olika vagnstyper som funnits under årens gång är C1-C9 och C12-C15, samt C20 och nu även den nya modellen C30. Av alla de gamla tunnelbanetågen, så kallade Cx, finns idag endast tre modeller kvar. Dessa är: C6, bygga 1970-1974, C14, byggda 1985-1989 och C15, byggda 1985. Av de gamla tunnelbanetågen har många sedan långt tillbaka passerat sin planerade livslängd, de äldsta tågen av typen C6 har gått i trafik i snart 50 år och varje enskild vagn har rullat över 200 000 mil. Detta betyder att de behöver ersättas av nya tåg. Den nya modellen, så kallad C30, är beräknad att börja gå i reguljär trafik våren 2019. De gamla Cx tågen kommer då långsamt tas ur trafik och skrotas. År 2021 är det planerat att inga Cx tåg ska finnas kvar i trafik. Men nu till själva problemet, som en del kanske vet finns det i tunnelbanan ett veterantåg, bestående av tre vagnar av typen C2, och en vagn av typen C3. Dessa vagnar slopade på 90-talet och har återställts till originalskick. Nu när de Cx tåg som fortfarande går i trafik ska slopas finns det en utmärkt möjlighet att spara några C6 och C14 vagnar i ett nytt veterantåg som speglar hur tunnelbanan set ut under 80 och 90-talet. Men SL har ingen plan på att göra detta. Istället vill de skrota varenda vagn då de inte tycker det är värt att ha två veterantåg. Det är mycket orimligt då dessa vagnar är unika då de är de sista kvarvarande vagnarna av typen Cx, samt att typen C6 har slagit rekord som den vagnsmodeller som trafikerat tunnelbanan längst! Att skapa ett veterantåg bestående av dessa vagnar skulle vara mycket uppskattat av många och även dra till sig stora folkmassor vid diverse evenemang. Vi måste visa SL hur fel dem har, skriv på denna namninsamling om du också delar åsikten att SL absolut bör spara ett fåtal vagnar och skapa ett nytt veterantåg!

Genom att skriva under godkänner jag att Finn Rudebeck överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.