Rädda Bjärsjölagårds Förskola!

Sjöbo Kommun vill stänga Bjärsjölagårds Förskola enligt brev från Rektor Pia Jönsson - Piratenområdet - 25/9 2019 (se längst ner här!)

Vi föräldrar som har barn i förskolan och som i många år varit mycket nöjda med hur våra barn tagits om hand och vuxit upp i en underbar förskola i fin miljö motsätter oss detta å det kraftfullaste då det bygger på kortsiktiga antaganden om antal barn i området etc.

Vi som undertecknar denna namninsamling är alla på något vis berörda av att Bjärsjölagård i fortsättningen har en förskola och att vår del av Sjöbo Kommun utvecklas i en positiv och hoppfull rikting.

Att i dessa tider tvinga föräldrar (och små barn) att förlänga restid till och från förskolan med flera mil känns allt annat än genomtänkt och det borde ligga i Sjöbo Kommuns intresse att utveckla - inte avveckla - kommunens nordvästra delar som har ett stort inflöde av nyinflyttade som arbetar ännu längre bort i västra Skåne.

BREV FRÅN REKTORN:

Från Pia Jönsson till Vårdnadshavare i Bjärsjölagårds förskola

Hej,

Idag den 25/9 kan man läsa i tidningen gällande ett budgetunderskott i förskolan i Piratenområdet. I detta står också att jag som rektor i förskolan föreslår att Bjärsjölagårds förskola ska läggas ner, detta är en sanning med modifikation. Det som är sagt är att det är omöjligt att driva tre förskolor i vårt område med de resurser/den budget vi har idag.

Inget är beslutat och nämnden har gett förvaltningen i uppdrag att utreda om man kan enbart kan ha två förskolor i Piratenområdet.

Under 2019 har vi i Piratenområdet fått färre barn i förskolan och det har påverkat vår budget negativt - med ett minus på 800 000. För att hålla budget, vilket är ett uppdrag rektorer har, så måste det ske åtgärder. På våra små enheter är det i princip omöjligt att minska personal då vi värnar om trygghet och kvalitet.

Jag för en dialog med Familjeförvaltningen och hoppas på en lösning där vi kan ha alla förskolor kvar. För mig är detta viktigt och något jag lovar er alla att kämpa för.

Ni får gärna kontakta mig om det finns frågor. Prata med personalen eller ring eller maila mig.

Pia

Genom att underteckna godkänner jag att Peter Larsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.