Rädda biogasmack i Dalby - för klimatet!

Kommunägda Kraftringen planerar att lägga ner sin biogasmack i Dalby vid årsskiftet 2020-2021. Detta går helt på tvärs mot dels kommunens egna strategiska planer som exempelvis Klimatneutrala Lund 2030 och Energiplanen, dels hållbar samhällsutveckling i stort! Är det ens förenligt med Kraftringens egen vision om ett fossilfritt Sverige?

Vi behöver istället tillsammans se till att fler väljer att köra på grönt, prisvärt och hållbart bränsle och bejaka den utveckling som allt från Parisavtal till olika stöd- och skattesystem verkar för!

Vi som skriver under denna namninsamling vill att Kraftringen behåller möjligheten att tanka biogas i Dalby - för verksamheter och privatpersoner i Dalby och östra Lund!

Biogas behövs för…

…renare närmiljö! Biogas reducerar kraftigt utsläpp av koldioxid och släpper ut mycket låga värden av kväveoxid och partiklar, nästintill ingenting alls, till skillnad från bensin och diesel. Biogas är ett prioriterat bränsle från regeringen och biogasbilar är välkomna i alla miljözoner.

…mindre CO2-utläpp! När man kör på ren biogas sänker man sina koldioxidutsläpp med hela 94 procent jämfört med bensin och diesel. Biogas är ett förnybart bränsle. En vanlig miljöbil får högst släppa ut 120 gram koldioxid per kilometer - på ren biogas släpper man bara ut mellan 8 till 15 gram.

Det krävs många alternativ för att ersätta fossila bränslen! För att fasa ut de fossila bränslena räcker det inte med en lösning. Det kommer att krävas många olika typer av teknologier och bränslen. En av dem är biogas. Den stora fördelen med biogas, bortsett från att den är nästan helt koldioxidneutral och inte släpper ifrån sig några andra farliga ämnen, är att den finns här och nu och fungerar – väl utbyggt nät av biogasstationer och ett brett utbud av fordon.

"En nedläggning av biogasmack i Dalby vore en katastrof för hemvården och våra äldre. Det finns inte tid i schemat att tanka i Lund." – Maria Tornqvist, som jobbar i hemvården med sex biogasbilar stationerade i Dalby

”Vi har premierat biogasbilar i vår nya tjänstebilspolicy då det är ett hållbart drivmedelsalternativ baserat på kretsloppsperspektiv i samhället.” – Staffan Fredlund, Miljöchef Wihlborgs

"Mål 2025: Kraftringen är i topp vad gäller hållbart företagande bland energiföretag i Europa" - Kraftringen

"Som kommunägt energibolag har vi en både given och viktig roll i samhällsutvecklingen – inte minst vad gäller hållbarhetsfrågor. Dessutom ska vi vara drivande i omställningen till förnybara energikällor" - Kraftringen

Mackenidalby.png

Genom att underteckna godkänner jag att Initiativtagarna lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.