Rädda Aquaria - Save Aquaria

Hylomantis_lemur1.jpgRädda Aquaria!

I November 2017 upptäckte jag att jag inte kunde köpa ett årskort på Aquaria då de skulle stänga inom ett år. Det officiella skälet var att byggnaden där akvariet är inhyst krävde stora reparationer och att hyresavtalet på marken som Stockholms Stad erbjöd inte var tillräckligt långsiktigt för att berättiga en investering av dessa medel för Parks & Resorts. Det fanns inga planer för omlokalisering av ekosystemen vilka utvecklats och frodats i byggnaden under nästan 30 år. Aquarias regnskog är unik, i insamlingen gjord i Costa Rica, och i dess plantering, tillväxt och skötsel. Det finns insekter från Australien och grodor från Ecuador som bor i den, malar och rockor som levt i generationer i regnskogen, som har både natt/dag och regncykler för att återskapa den naturliga livsmiljön. Blandningen av arter i Aquarias livsmiljöer möjliggör självuppehållande, kemiskt fria biologiska filtreringssystem vilket ger dem några av världens mest livskraftiga och mångfaldiga populationer. Visste du att det är sällsynt att hitta ett akvarium där hajar och koraller trivs tillsammans i samma akvarium? Aquaria är ett av få exempel på detta i världen. Den konstgjorda laxtrappan och odlingsanläggningen för Östersjööringen är också en unik attraktion som inte finns i någon annan storstad i världen.

Aquaria är världsberömt, speciellt med experter på området;

“I am very sorry to hear about the future closure of Aquaria Watermuseum in Stockholm.  I visited there a few years ago and found it to be one of the best aquariums I have ever seen.  The talent and expertise of the team in creating such a fascinating and authentic experience was one that sticks in my mind.  I loved the rainforest with thunder and lightning, the salmon returning to the aquarium each season and the mangrove exhibit.  Each exhibit in this aquarium created a sense of wonder and had the ability to capture the visitor’s imagination in a way that larger aquariums often fail to do. It would be a terrible loss to Europe’s aquarium community and inspiration for nature lovers who visit from all over the world.  I truly hope that something can be done to keep this aquarium open“ – Brian Zimmerman Chief Curator – Zoological Society of London

“It is sad to hear ‘of the closure of Aquaria’ as it was one of my favorite aquariums.” - Joe Yaiullo, Curator/ Cofounder, Long Island Aquarium and Exhibition Center.

“I've been in the fish business over 25 yrs by now, and I have visitied Aquaria almost every year since they opened. It is my all-time favourite aquarium, so closing makes me very sad! Aquaria is simply unique, in many ways. Small, simple, cozy, beautiful! It is crazy that somebody desides to close something like that.” - Markus Dernjatin, Displays curator, Sea Life Center Helsinki Heteroconger_hassi.jpg Så här står vi nu 2018. Aquaria stänger utan planer på omlokalisering. Allt måste vara ute senast i november 2018, bara några veckor innan Parks & Resorts börjar bygga nytt för att expandera Gröna Lund på parkeringen som gränsar till Aquaria. Alla utställningar erbjöds till en grupp som heter "Rädda Aquaria" vilka planerar ett nytt akvarium, men inga av de levande utställningarna kommer att användas för detta projekt. Således har P & R planerat att flytta de flesta djuren, korallrevet och djuren i mangroven. Regnskogen har inget nytt hem. Väldigt ledsamt för mångfalden av arter och den ekologiska balans som bebott detta museum i generationer sedan 1990-talet. Hur gick det här till?

Aquariabyggnaden var en del av Vasas ursprungliga utställning. När hon lyftes upp 1961, lades Vasa på en ponton utanför den nuvarande Aquaria-byggnaden. 1991, när Vasa flyttades till sin nuvarande plats, förvärvade Göran Flodin Aquaria-byggnaden och började plantera den nuvarande regnskogen med växter, sand, rötter och grenar vilka han hade samlat in från Costa Rica regnskog. Aquaria öppnade officiellt 6 månader senare. Parks & Resorts, ägare till Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland, köpte upp Aquaria år 2007. Snart efteråt blev den viktigaste delen av Aquaria borttagen, den film som förmedlade det här levande museets historia och gav besökarna kunskap om hur intressant och unikt akvariets utformning är. Under de närmaste 11 åren verkar inte mycket ha förändrats på Aquaria. Men under de senaste 30 åren har inte mycket förändrats. Det kanske är en av hemligheterna med att utveckla och upprätthålla ett ekosystem.

Vems fel är då Aquarias död?

För det första: Stockholms Stad; de kunde ha gett ett längre hyresavtal.

För det andra: Parks & Resorts; de kunde ha lagt mer pengar på Aquaria i tid för att undvika att det hamnar i sådant uselt skick.

Och på en liten, men dock, tredje plats Rädda Aquaria; som till min besvikelse verkar fokuserade på ett namn och en museilicens snarare än de levande ekosystemen vilka kommer att slängas på sophögen. Jag tror att det var 2 försök från Rädda Aquaria sida, min känsla är att det första försöket gjordes med ambitionen att använda utställningarna men förordningar från den potentiella nya hyresvärden Stockholms hamn gjorde det omöjligt. Tyvärr är det i vilket fall som helst svårt att flytta och bibehålla befintliga ekosystem eftersom de minsta förändringar kan kullkasta balansen irreversibelt. Den bästa kompetensen var dock tillgänglig, liksom den biologiska mångfald som krävdes och de grundläggande kunskaperna. Stängningen av Aquaria genererade en enda artikel vilken enbart återgav Parks & Resorts officiella pressrelease. Den uppenbara "tystnad" kring stängningen säkerställde dessutom mycket korta tidslinjer och därmed få möjligheter där realistiska åtgärder för att rädda ekosystemen blev praktiskt taget omöjliga. Till sist finns det många som misslyckats med att förvalta Aquaria, även om avsikterna verkade äkta. Jag antar till slut att lärdomen är att du inte kan flytta ekosystem, du måste skydda dem…tänkvärt för alla…20140209_1154071.jpg