Protest mot usla förhållanden på Bert Karlssons asylboende

Vi är många som upprörs över de usla förhållanden som råder på Bert Karlssons asylboende vid det gamla lasarettet i Filipstad.

Enligt flyktingarna på förläggningen  är boendet undermåligt. Trasiga toaletter, högar av skräp och människor som tvingas att bo i källaren där luften är tung att andas och där det hänger lösa sladdar från taket. Egentligen ska ingen få bo i källaren enligt Migrationsverkets  regler. Men just nu är boendet fullt och i källaren bor 12 personer. Nu har vi varit här i 20 dagar, säger en man från Syrien.

Efter att den restaurang som först skulle leverera mat till de boende fått så mycket kritik att avtalet sades upp, kommer maten nu i plastlådor från Mariestad. Överallt på förläggningen står nu travar med plastlådor eftersom soptunnorna är överfulla. På källarvåningen finns nu bara en fungerande toalett. De andra två är trasiga. Och har varit så länge.

På våningarna ovanför finns duschrummen men även här står flera duschar oanvändbara efter att ha gått sönder. Inte heller hissen fungerar men det som upprör de flesta på boendet just nu är att internet inte fungerar. Internet är vår enda möjlighet att ha kontakt med våra familjer. Nu har det inte fungerat på en månad.

Man är som ett djur i bur, som i ett fängelse. Men vilket är vårt brott? säger en kvinna som har bott på förläggningen i flera månader.

Vi protesterar mot dessa missförhållanden och kräver att migrationsverket snarast vidtar åtgärder för att höja kvalitén vid Bert Karlssons förläggning i Filipstad. Vi kräver också en bättre tillsyn vid övriga asylboenden så att kvalitén i flyktingmottagandet som helhet kan garanteras och säkerställs.

Börje Pettersson    Kontakta namninsamlingens skapare