Protest mot nedskärning av personal på bästaste Öppna Förskolan Myran i Jakobsberg.

För mig är Öppna Förskolan en välkomnande plats som jag håller varmt om hjärtat. När jag kom dit för första gången så var jag lite nervös, dels för att jag hade en liten snart 3-månaders bebis, och dels för att jag knappt varit utanför huset sedan bebisen föddes. Jag blev mött vid dörren av en leende föreståndare som presenterade verksamheten och visade mig runt i lokalen och vad man kan göra på ÖF. Vilken fantastisk plats! Mina nerver försvann direkt och jag njöt av att få ta del av denna verksamhet. Sångsamlingen var såå mysig och och det var befriande att få prata ut med andra mammor och med verksamhetsledarna om allt jag har varit med om.

Den här platsen är fin, det finns så mycket kärlek och omsorg bakom varje detalj, inredningen, planeringen, alla aktiviteter man kan göra. Det är en plats där ALLA är välkomna, en mötesplats mellan olika kulturer och personer med våra barn i fokus. En plats där jag fått nya vänner för livet.

På Öppna Förskolan Myran jobbar Maria och Sofia, två underbara personer som både är kunniga och erfarna. De får en att känna sig välkommen och sedd, både som förälder och bebis. De kommer fram och deltar i lekar, prat, och hjälper oss att få ut så mycket som möjligt av vårt besök. De är barnkära och intresserade, lugna och pedagogiska. De gör också det där lilla extra såsom bjuder på hembakade bullar vid utflykter eller gör scones till kurser/föreläsningar. Och de får en alltid att känna sig säker, glad och nöjd.

Det är omöjligt att tänka den ena utan den andra, båda ÄR öppna förskolan för mig. De har jobbat här tillsammans i 8 år och kompletterar varandra som handen i handsken. Dessutom är de utbildade förskollärare respektive barnskötare och har även utbildning i tex föräldracoaching, babyrytmik och i spädbarnsmassage. Vi vänder oss till dem för råd och vägledning och vi litar på dem.

Här har jag som nybliven förstagångsförälder fått stöd och rådgivning i föräldraskap, fått gå på kurs i spädbarnsmassage, tagit del av flera så kallade föräldrasnack (föreläsningar och medföljande diskussion om tex barns självkänsla och om forskning kring medier och barn), lärt mig nya sånger och danser för mitt barn, gjort utflykter till Säby för grillning, nyttjat bytesgarderoben (där man gratis kan få begagnade kläder som en annan förälder lämnat), lånat hem böcker om matlära, min bebis har smakat och lekt med alla leksaker, och vi ska snart göra hand- och fotavtryck i deras pysselrum.

Nu under sommaren när ÖF varit stängt så har jag formligen klättrat på väggarna av tristess och bara längtat tills de skulle öppna igen. 5 veckor känns som 5 månader under en föräldraledighet . Och så möts vi av det här!

Nedskärningar!

Jag blir helt bedrövad av att mötas av att framtiden för Öppna Förskolan så som den är idag är oklar. En halv tjänst ska försvinna.

I skrivande stund så jobbar Maria och Sofia på 1,5 tjänst, alltså en på heltid och en på deltid, och ingen av dem vill jobba kvar ensam, så vi vet alltså inte om Öppna Förskolan ens kommer att finnas kvar om en månad. Jag blir väldigt orolig. Vi har 1 helt år kvar innan vi börjar förskolan och får panik över att ens tänka på vintern utan Myran.

Vi vill inte ha en sönderstressad oengagerad person som inte mår bra och inte kan få avlastning. Det är oerhört oproffsigt att behöva lämna ett samtal eller en aktivitet mitt i, vilket är just det som kommer att ske om detta arbete enbart ska utföras av en person. Att personalen hinner ta sig tiden att prata och umgås med oss föräldrar och barn, hålla i aktiviteter och visa nya personer lokalerna är den främsta anledningen till att just denna ÖF är så populär. Det kommer besökare från hela Järfälla, inte bara Jakobsberg. Alla jag pratat med har bara goda ord och upplevelser från tiden på denna ÖF.

Att vi är 30-40 personer där under ett pass är ett vanligt förekommande och jag förstår inte vad beslutsfattarna tänker med när de tror att man ska klara av ett sådant arbete ensam. När en av dem har varit borta pga sjukdom så har vi märkt av det direkt då vi föräldrar får springa iväg och öppna dörren under tex sångsamlingen. Det får mig också att undra hur allt skulle skötas med enbart en heltidstjänst och om denne person blir sjuk. Kommer vi plötsligt att mötas av en stängd dörr?

Det känns som ett steg bakåt för Järfälla kommun och det är tråkigt för oss föräldrar att veta att vi kommer att mötas av en sämre service och en sämre verksamhet än vad vi fått uppleva tidigare. Tvärtom skulle vi hellre se en satsning på ÖF genom utökade besökstider så att allt fler kan ta del av denna fantastiska plats.

Vi ber er att tänka på bemanningen, se till statistiken och satsa på era invånare och på barnens framtid.

Vi som skriver under här protesterar tillsammans emot beslutet om nedskärningar! Vi vill att Öppna Förskolan ska förbli oförändrad och få behålla sin 1,5 tjänst med Maria och Sofia som verksamhetsledare.

(OBS. Du kommer att få ett mail där du måste bekräfta din signatur!)

P.S.  Öppna Förskolan Myran har varit väldigt duktiga på att bjuda in organisationer som bland annat bedriver verksamhet med föräldrar ur en integrationsaspekt (såsom svenska med Baby) för att ännu mer öppna upp för möten mellan olika kulturer. Här känner sig alla välkomna oavsett ursprung. Regeringen har utlyst medel för att motverka segregation där Järfälla kommun har möjlighet att söka närmare 10 miljoner kronor i år och 32 miljoner år 2019. Skulle detta kunna vara en lösning? https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/06/regeringen-drar-upp-inriktningen-for-arbetet-med-att-minska-och-motverka-segregationen-med-ny-strategi-och-miljardstod-till-32-kommuner/