Protest mot införandet av det riskfyllda 5G! #stop5G

OBS: Varje underskrift måste bekräftas via en länk som skickas till din angivna e-post. Ofta hamnar detta i skräpkorgen, var noga med att bekräfta din underskrift för att säkerställa att ditt namn kommer med!

Till de ansvariga för införandet av 5G i Sverige.

Detta är en namninsamling samt protest mot det osäkra och förhastade införande av 5G som håller på att ske i Sverige. Insamlingen kommer meddelas ansvariga politiker och myndigheter. Vårt mål är även att synliggöra och medvetandegöra de allvarliga risker för hälsa och miljö som 5G befaras innebära för Sveriges befolkning och miljö, som många inte är medvetna om.

Den 6 mars skickade Strålskyddsstiftelsen sitt bidrag till en riskanalys kring effekterna av 5G på människors hälsa samt Sveriges miljö och biologiska mångfald. Det är ingen positiv läsning. Strålskyddsstifelsen är inte ensamma om att ha en negativ syn på 5G. För närvarande finns det hundratals forskare och doktorer, både i Sverige och internationellt, som är emot införandet av 5G mot bakgrund av de allvarliga konsekvenserna som detta sannolikt kommer medföra. Samtidigt lyfts 5G som något positivt av uppenbart icke tillräckligt insatta alternativt av personer som kommer att tjäna stora summor på införandet.

Det vilar ett tungt ansvar på er som politiker när det kommer till införandet av 5G, för det kommer bli konsekvenser av detta som ingen vill förknippas med. Exempel på resultat som forskningen tydligt visar på (redan med 4G nät) och som kommer öka kraftigt med 5G nätet är:

• Kraftigt ökad risk för cancer hos stora delar av befolkningen, speciellt de som bor nära eller vistas nära 5G masterna
  • Neurologiska sjukdomar
  • Hjärtproblem (även hos barn)
  • Påverkan på djur och växtliv som exempelvis minskning av fågelarter och bin
  • Känsliga ekosystem påverkas negativt

Samtidigt skrivs det oroväckande lite om detta i media eller ens på regeringens eller Strålsäkerhetsmyndighetens hemsida. Inte någonstans går det att ta del av en oberoende riskanalys inför införandet av 5G.

5G befaras försämra det allmänna hälsotillståndet och innebär även avsevärda risker för fåglar, insekter och djur varför den strider mot miljöbalkens så kallade stoppregel som innebär att en verksamhet inte får bedrivas om den kan befaras försämra det allmänna hälsotillståndet (källa: aktuell forskning samt Strålskyddsstiftelsen). Därav bör försiktighetsprincipen tillämpas när det gäller 5G, vilket innebär att om riskerna är för stora samt osäkerheten är för stor så avstår man åtgärden.

Information som ovanstående går inte att bortse från, och ska inte bortses från. Det har gått så långt att Bryssel nu i dagarna har valt att stoppa införandet av 5G, likaså vissa städer i Kalifornien med flera mot bakgrund av de kraftigt förhöjda riskerna för cancer.

Jag och många andra i Sverige har inte gått med på att ingå i experimentet 5G, det måste göras fler analyser och ni måste ta del av den aktuella forskningen, innan det är för sent.

Genom att skriva under godkänner jag att Caroline.A överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.