Protest mot försämringar i kollektivtrafiken för Hälleviksstrands samhälle och Stensbo skola!

thumbnail_IMG_17163.jpg

Från och med hösten 2018 beslutade Västtrafik att ändra linjesträckningen för buss 375 samt ta bort turerna klockan 12.25 och 14.25 förbi Stensbo skola vilket medfört att bussen inte längre går via Hälleviksstrands samhälle. Detta ger negativa effekter för boende i samhället och drabbar också Stensbo skolas elever som varje dag får promenera längs en trafikerad 70 väg utan vägren för att komma till buss 372 som istället går från Stensbo gård. Detta medför stora risker för barn och pedagoger och är inte hållbart i längden då det bara är en tidsfråga innan en olycka sker.
Mellan 18 och 25 barn promenerar dagligen med pedagog på en trafikerad väg där långt ifrån alla håller hastighetsbegränsningen, det finns flera skymda kurvor och vägen måste korsas flera gånger av barn och pedagoger innan de når busshållsplatsen vid Bräcke.

Syftet med denna namninsamling är att visa för politiker och Västtrafik att det finns stort behov och intresse hos boende på västra Orust och hos föräldrar och barn på Stensbo skola för att få till en förändring, antingen genom att återinföra turen 375 mot Ellös eller genom att ändra linjesträckningen för buss 372 klockan 14 så att den går genom Hälleviksstrands samhälle och vidare förbi Stensbo skola. Detta hade gett bättre kommunikationer och säkrare miljö för kommunens barn och de boende i Hälleviksstrand.

Skriv på och påverka du med!

OBS! Missa inte att verifiera er underskrift via länken ni får per mail!

Maria Svensson och Melanie Rassy    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Maria Svensson och Melanie Rassy lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.