Polis-lika utrotningshotad som tigern- JO anmäl Polismyndigheten

Jag är före detta polis. Jag arbetade som barnutredare. Det krävs särskild kompetens och särskild utbildning. Jag slutade för 3 år sedan. Älskade mitt jobb, men efter 14 timmar i förhör med barn och misstänka så var man inte mycket till förälder själv. Barnutredare är lågstatusarbete inom polisen. 24 500 kr hade jag i månaden och psykologsamtal 1 gång i veckan. Annars hade jag inte hållt ihop.

När man gör valet "polis" så gör man inte det på grund av lönen eller topp 10 arbetsgivare. Man gör det för att göra skilnad i samhället. För att man har ett stort rättvisepatos. I alla fall de flesta av oss.

Det går inte att här beskriva allt hopplöst som poliser får uppleva, men även glädje tillsammans med kollegor och allmänhet. Alla poliser har till uppgift att upprätthålla lag och ordning att tjäna allmänheten.  Läs gärna lagtexten nedan.

Jag tillhör numera allmänheten och har precis som resten av allmänheten rätt att ställa krav enligt polislagen, på Polismyndigheten och på vår regering.  Men INGEN ställer krav. Avsikten med den här namninsamlingen är att JO anmäla Polismyndigheten för brott mot Polislagen. Så om du inte tycker att Polismyndigheten uppfyller Polislagen enligt nedan, skriv på.

Det är vår allas uppgift att på alla sätt vi kan försöka att få mer resurser till våra poliser så att de kan uppfylla polislagen. Men i den takten som poliser säger upp sig så är tryggheten och rättssäkerheten i vårt samhälle hotat. Ni tror inte på det, men så är det.  För handen på hjärtat så är det nog ingen i detta land som tycker att Polismyndigheten följer och uppfyller polislagen.

Efter namninsamingen är över skickas den tillsammans med en anmälan till JO.

Polisverksamhetens ändamål

1 § Som ett led i samhällets verksamhet för att främja rättvisa och trygghet ska polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.

Polisverksamhet bedrivs av Polismyndigheten och Säkerhetspolisen. Lag (2014:588).

Polisens uppgifter

2 § Till Polismyndighetens uppgifter hör att
1. förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten, 2. övervaka den allmänna ordningen och säkerheten och ingripa när störningar har inträffat,
3. utreda och beivra brott som hör under allmänt åtal,
4. lämna allmänheten skydd, upplysningar och annan hjälp, när sådant bistånd lämpligen kan ges av polisen,
5. fullgöra den verksamhet som ankommer på Polismyndigheten enligt särskilda bestämmelser. Lag (2014:588).

Charlott Dahlgren    Kontakta namninsamlingens skapare