Plocka bort bommarna på Södragränsgatan

Namninsamlingen uppkom vid tillfälle av en hemsk incident där en familj tillkallade blåljuspersonal och fick se dem kämpa med bommarna innan de kunde infinna sig på plats hos familjen som hade oturen att bo på fel sida avstängningen. Vid en utryckning räknar vi sekunder, minuter. Det är totalt oacceptabelt att förhindra eller försvåra för hjälp att infinna sig snarast möjligt.

Fortsättningsvis;

Angående de bommarna som tillkommit vid järnvägen på Södragränsgatan för att förhindra genomfart;

Först och främst tvingar ni numera all trafik genom centrum, ett centrum utan övergångställe.

Ett centrum med en alldeles för smal genomfartsled där 2 lastbilar knappt kan mötas.

Underhållet på denna genomfartsled är under all kritik. Den extra påfrestningen detta har för leden har inte tagits till hänsyn alls.

Mer tung trafik kommer från centrum på Glimåkravägen och gasar upp ifrån byn och förbi ollonskogen för att sedan få tvärnita i den skarpa kurvan. Här bor barn.

Här finns inga vägbulor eller chikaner, de som finns plaserades på fel ställe, efter kurvan.

(Trottoarerna längs med Glimåkravägen är så pass dåliga att du med barnvagn eller rullstol inte kan ta dig fram på dem under sämre väderlek)

Problemet I korsningen på södra gränsgatan har sedan länge berott på hög hastighet över korsningen och dålig sikt emot kristianstadhållet. Beslutet att stänga av en hel väg på grund av detta är sällan skådat radikalt beslut, som enbart kan grunda sig i bristande kommunikation mellan berörda parter.

Vägverket och Osby kommun har en skyldighet att samarbeta för att ta fram en lösning som gagnar samhället. Detta är på många plan inte den lösningen.

Under åren har många medborgarförslag lagts fram. Såsom;

Trafikljus. Södragränsgatan/tranebodavägen

Vägbulor.

Chikaner.

-Flervägsväjning. Södra gränsgatan/tranebodavägen

-Alternativet att stänga vägen redan vid första svängen emot södra gränsgatan när du kommer ifrån Olofström väg 15, för att hindra all tyngre trafik/genomfartstrafik att använda det hållet, men samtidigt ha kvar två järnvägsöverfarter i samhället. Dessutom skulle det underlätta för blåljustrafik som snabbt behöver kunna vara på plats båda sidor järnvägen.

Jag ber er inte längre. Jag kräver! att ni åtgärdar problemet. Plocka bort avstängningarna och hitta en annan lösning. Besök platsen, lägg en förmiddag eller eftermiddag på att se över hur trafikförhålladerna ser ut i praktiken och ta inte beslut bakom skrivbordet som i teorin kanske verkar genomtänkt i stunden. Prata med medborgarna som det berör och ha en öppen dialog med de som lever i samhället ni företräder och fattar beslut för.

Genom att underteckna godkänner jag att Ida Johansson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.