Stoppa det osynliga eftervåldet mot kvinnor och barn! (#OsynligtOffer)

Våldet slutar inte när kvinnan lämnar en våldsam relation och det finns män som använder barnen som vapen för att orsaka så stor skada som möjligt. Det är som om att det finns system i samhället som är byggt på att rättfärdiga mäns våld. Detta behöver vi tillsammans ändra på! Därför behöver vi din underskrift för att påvisa att vi är fler som vill se en samhällsförändring kring hantering av mäns våld mot kvinnor och barn.

Vi i Gardet Göteborg kräver att:

• den förälder som utsätter sin partner för våld som bevittnas av barnen i hemmet även bedöms begå ett brott mot barnen; barnfridskränkning.
  • de barn som uttrycker rädsla för sin pappa eller inte kan föra sin egen talan ska skyddas från vårdnad och umgänge, till den dag barnet efterfrågar kontakt.
  • i de fall där barnet godkänner umgänge ska sådana möten ske under ordnade former, för att säkerställa barnets och kvinnans säkerhet.
  • de fäder som ansöker om vårdnad eller umgänge ska mötas av ett motkrav; ska du ha vårdnad eller umgänge ska du också ta det ansvar som det innebär att vara en förälder.

Alla barn har rätt till sina föräldrar, men alla föräldrar bör inte ha rätt till sina barn. Trots det är det endast barn som kan tvingas till umgänge. Föräldrars rätt till vårdnad eller umgänge ska inte överväga barns rätt till trygghet. En förälder som har misshandlat den andra föräldern har brutit ner en annan människa inför sina barn, förmedlat en skev människosyn, försatt både barnen och partnern i en brottsofferroll, utsatt barnen för barnfridskränkning som i sin tur kan ha orsakat PTSD hos barnet. Var nånstans tilläts han bli ett offer för sina egna handlingar? Var i händelseförloppet föll de verkliga brottsoffren i glömska?

Våldet slutar inte när hon lämnar och oron för att barnen ska fara illa är ett återkommande argument för varför hon stannat så länge som hon gjort. Att förövaren tillåts bli ett offer och att staten, genom lagar, möjliggör det råa eftervåldet genom dubbelbestraffning av kvinnan och avhumanisering av barnen, vars röst inte räknas, är ännu ett bevis på hur ojämställt Sverige fortfarande är!

Här kan du läsa hela artikeln: https://www.gardets.nu/lsvrt/osynligtofferIMG_20200524_220235_881.jpg

Genom att underteckna godkänner jag att Gardet Göteborg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.