Oseriösa veterinärer

IMG_2354.JPGEn inkompetent veterinär har blivit anmäld till ansvarsnämnden och börjar nu ljuga för att rädda sitt eget skinn.

snälla skriv på denna lista så vi tillsammans kan tala om att vi inte accepterar oseriösa veterinärer!

Vår Kajsa är död. Hon dog i går och jag vill dela hennes sista stund i livet med er.
Kajsa var en fullt frisk mopstjej på 4 år och 6 månader. Hon var busig och mopsrusade in i det sista. Vi hade bokat en tid hos en veterinär för att ta tandsten och dra ut en mjölktand som satt kvar. Det första han säger är att man inte borde avla på dessa hundar alls.
Han ger vår Kajsa en lugnande spruta och hon blir dåsig direkt. Han börjar slipa bort tandsten men Kajsa kräks och bajsar på sig och hon börjar darra i bakbenen. Han avbryter och ger henne en dos sömnmedel och fortsätter dra ut två tänder. Hon blöder väldigt mycket ur munnen men han använder ingen sug att suga ut blod och saliv med. Kajsa suckar och låter lite innan hon får narkosmedlet men tystnar helt efter det. Jag tror hon dog där och då. Indira frågade honom hela tiden om hon andades och han sa att det inte var någon fara. Hur kunde han veta det utan att lyssna på hjärta och lungor? När det är klart så undrar jag varför hon inte ska få en uppvakningsspruta och han säger att småhundar kan bli så oroliga och det bästa är om vi åker hem med Kajsa och låter henne vakna hemma.
Vad vi inte vet då är att vår lilla Kajsa redan förmodligen är död, hon dog nog där på bordet. Vi sätter oss i bilen med Kajsa och ska åka hem när Indira säger att Kajsa inte andas. Vi har inte hunnit ut från parkeringen så Indira springer in med Kajsa. Veterinären lyssnar på hennes hjärta och säger "nej". Indira skriker rakt ut och undrar vad han menar "hon är död"
Där rasar vårt liv ihop. Det hör till saken att min Indira är ganska sjuklig och lilla Kajsa har varit hennes livsgnista, men den släcktes idag. Jag funderar på att obducera vår lilla Kajsa och försöka få klahet i vad som hände igår. Veterinären sa direkt att han skulle stå för kremering och vi skulle få våra pengar tillbaka. Han stoppade summan i Indiras ficka! Vad för veterinär beter sig så? Varför var han så snabb med att ta på sig kremering? Det har jag aldrig hört en veterinär göra innan. Nu vill jag anmäla honom till Ansvarsnämnden. Kajsa får vi aldrig tillbaka men besöket hos veterinären avslutade hennes liv och det kan jag inte bara låta bero. Varför sa han inte att Kajsa skulle fasta? För jag trodde tandsten och tänder skulle tas med lugnande. Varför ger han henne en dos narkos när hon kräks och bajsar på sig?
Varför skickar han hem en hund som ej vaknat? Nu hoppas jag hon är i mopshimlen med Tage men när jag gick ut med Kajsa idag så visste jag inte att det var sista gången. Nu vill jag varna för denna veterinär om ni bor i trakterna av Åsbro. Han är pensionerad veterinär men jobbar extra och hans fru ska lära sig yrket om jag förstått det rätt.
Sov gott du fina lilla Kajsa.

Angelica Eriksson    Kontakta namninsamlingens skapare