ÖPPNA HUVUDENTRÉN!

Sedan i höstas har dörrarna till huvudentrén varit stängda och deras enda syfte har varit att att fungera som nödutgång - en blockerad sådan med bord, stolar och avspärrningsband.

Nu har vi elever fått nog. Flertalet gånger har vi ställt frågorna; När ska de öppna dörrarna? Varför är de stängda över huvud taget? Vi har gång på gång fått svaret: "Vi vill hålla koll på vilka som kommer in".

Vår åsikt är att det argumentet är obefogat. För det första, båda ingångarna är numera kameraövervakade, vilket gör dem precis lika lättbevakade. För det andra, rör det sig minst lika mycket folk kring båda ingångarna, vilket gör att det kan "hållas koll" minst lika bra.

Majoriteten av eleverna har sina skåp i anslutning till huvudentrén. Alldeles för länge har de tvingats ta omvägar för att komma till sina skåp, vilket orsakat förseningar och stört undervisningen. En entré är till för att användas. Det skapar mer oro än trygghet att ha stängda dörrar och är framför allt i vägen. De stängda dörrarna visar att skolledningen är rädda för sin egen skull, men de har glömt bort eleverna som finns inom dem. Vi vill vara en öppen skola där elevers demokratiska röst spelar roll. Första steget till att kunna öppna nya dörrar i livet är att öppna de vi redan har framför oss. Öppna dörrarna för elevernas skull!