Säg vad det är i ölet!

Vad innehåller egentligen öl? Vatten, malt, humle och jäst, skulle nog de flesta svara. Men bryggerierna tillåts använda många andra ingredienser, samtidigt som ingrediensdeklarationer ofta lyser med sin frånvaro.

I Sverige behöver ingredienserna inte anges i drycker som innehåller mer än 1,2 volymprocent alkohol. Därför står det endast – och då av allergiskäl – "innehåller kornmalt" på de flesta flaskor och burkar, bland annat Carlsberg, Falcon, Pripps, TT, Sofiero, Åbro, Kaltenberg och Stockholm festival för att nämna några.

På de produkter som faktiskt skriver ut innehållet kan man t ex läsa ingredienser som isomeriserat humleextrakt, maltossirap, glukossirap, majs, ris, socker, E300 (askorbinsyra), äppel- och korianderextrakt. Carlsberg uppger dessutom i ett mejl till Äkta vara att öl som de brygger (oklart exakt vilka) innehåller antioxidationsmedlet natriumdisulfit (E223).

Men EU godkänner många fler. Sammanlagt 34 E-nummer är tillåtna i öl, även om flera bara får användas i speciella öl. Bland de tillåtna tillsatserna finns bland annat konserveringsmedel, antioxidationsmedel, sötningsmedel, surhetsreglerande medel och färgämnen.

Man kan ju fundera på om de som inte deklarerar har något att dölja. Och om de som deklarerar säger hela sanningen.

Vi vill att de svenska öltillverkarna lägger korten på bordet och talar om vad det är i ölen. Vi vill ha fullständiga ingrediensförteckningar!

Läs mer om detta på Äkta vara >>

Frilagd_Äkta_vara_logga_1080_hög.png

Björn Bernhardson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Björn Bernhardson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.