Nej till skatt på dricks

Enligt lagen ska alla som tar emot dricks skatta på den, något som skatteverket nu satt igång att implementera. Det uppstår ett par problem med detta;

1. Gåvoskatten är slopad och dricks är just det, en gåva. Därför anser vi att den inte är skattepliktig.

2. Om arbetsgivaren nu väljer att betala ut dricksen månadsvis eller veckovis via lönekontot så hanterar arbetsgivaren dricksen och har då tidigare räknats som lön om den går via dem. Om vi får en "lön", borde den då rimligtvis inte vara skattad samt pensionsgrundande?

Därför motsäger vi oss starkt lagen om skatt på dricks!

Om nu beslutsfattarna vill jaga skattepengar är vi säkra på att det finns andra grupper än de som redan är lågavlönade.

2017-09-11 publicerades en debattartikel i DN (asikt.dn.se) för den som vill sätta sig in i debatten ytterligare. Där står bland annat: "En av anledningarna till att restauranganställdas löner inte har följt utvecklingen är att man någonstans kallt räknar med en liten gåva från gästen... Gåvoskatten är slopad sedan 2004. En yrkesgrupp förväntas ändå betala skatt på gåvor, som dricksen faktiskt är, en frivillig gåva."

Dessutom har restaurangarbetare flera utgifter som de förväntas betala själva såsom kläder och taxi hem på natten.

Politiker, tänk om! Slopa skatten på dricks.