Nej till obligatorisk förskola från fem års ålder

Till: Anna Ekström, S.

Vi säger NEJ till regeringens förslag om obligatorisk förskola från fem års ålder.

Över 300 förskolor saknar idag helt förskollärare och drivs runt enbart av barnskötare och outbildad personal. Larmen om krisen i förskolan har dessutom duggat tätt i mer än två decennier nu, om att barngrupperna är för stora och personalen för få. Förskollärarna toppar i höga sjukskrivningstal och många lämnar yrket, samtidigt som utbildningsplatserna på förskollärarutbildningarna gapar tomma.

I invandrartäta områden finns det dessutom förskolor där personalen inte pratar svenska eller barnens modersmål, enligt Skolinspektionen. Många förskolor har också personal som pratar dålig svenska. Hur kan regeringen i det läget välja att göra förskolan obligatorisk från fem års ålder, istället för att ta itu med de allvarliga problem som förskolan har.

Dessutom bygger regeringens förslag på direkta felaktigheter. De hävdar till exempel att av de sex procent som inte går i förskolan har hälften invandrarbakgrund. Och så hänvisar de till Skolverket som källa. Men vid samtal med Skolverket visar det sig att det inte finns någon sådan statistik. Skolverket har bara statistik över vilka barn som är inskrivna i förskolan.

Sanningen är att av de sex procent som inte går i förskola så går många i pedagogisk omsorg i form av familjedaghem eller flerfamiljssystem, eller så har föräldrarna gjort ett aktivt val att ha hemmaomsorg.

Barn är olika och alla barn mår inte bra i förskolegrupper och då ska det självklart finnas andra barnomsorgsalternativ - även pedagogisk omsorg och hemmaomsorg.
Alla barn ska ha rätt att få en trygg grund att stå på i livet, genom en omsorg som tar hänsyn till att barn är olika. (FN:s barnkonvention artikel 3: ”sådan omvårdnad som behövs för dess välfärd”).

Dessutom lär det inte gynna barn med invandrarbakgrund att tvingas in i förskolor där personalen inte pratar svenska eller barnens modersmål, eller där personalen pratar dålig svenska. Det finns istället andra lösningar som att erbjuda riktad språkverksamhet via öppna förskolan, dit kan föräldrar och barn gå tillsammans och lära sig svenska genom att sjunga, ramsa och lyssna till högläsning av olika sagor.

Madeleine Lidman
Föräldraupproret

Screenshot_2020-11-23_at_17.41_.22_.png
Foto:Arbeiderpartiet (FLICKR) LICENS: CC BY-SA

Genom att underteckna godkänner jag att Madeleine Lidman lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.