Namninsamling för sanering mot vägglöss på Fridhems Folkhögskola

För ca sju veckor sedan hitttade två deltagare på Fridhems Folkhögskola vägglöss på deras rum på internatet Östhem. Skolledningen förnekte att vägglössen fanns på skolan och det tog tid, flera veckor, innan antisimex kom för att sanera rummen. Deltagarna har bett ledningen att sanera de drabbade internaten sedan vägglössen först upptäcktes, men skolan valde att enbart sanera enstaka rum, då skolan inte vill stå för stora saneringar från Antisimex eftersom det är dyrt. Nu har vägglössen spridits på skolan, och finns nu på tre olika internat. Nya deltagare upptäcker vägglöss varje dag pga att skolan inte har tagit problemet på allvar.

Nu vill deltagarna på Fridhems Folkhögskola att ledningen ska ta vägglössen på allvar. Alla internat som är drabbade behöver saneras, och det är på en gång. Om internaten inte saneras nu kommer vägglössen spridas och det kommer bli svårare att få bort dem, och därmed dyrare än vad det är nu. Det här är inte en fråga om ekonomi, som skolan har gjrot det till - det är en fråga om välmående. Vi ska inte behöva leva med vägglöss längre då det påverkar vår psykiska hälsa, skolgång och allmänna välmående. Ledningen säger att det är deltagarna som är Fridhem, och vi hoppas nu på  att ledningen bevisar att det faktiskt är så. Vi väntar oss snabba åtgärder så vi inte behöver vända oss till press med detta känsliga ämne.

Tack för att ni har läst. Vi hoppas att ni vill hjälpa oss deltagare från Fridhem att göra våra röster hörda genom att skiva på. Tack!

Genom att underteckna godkänner jag att Emily Jankkila lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.