Nackaföräldrar ger stöd åt Förskoleupproret

sdlsy8e82c8-nh-1200x793.jpg

Som föräldrar är vi totalt beroende av en väl fungerande förskola, där de käraste vi har får vara trygga, bli sedda och utvecklas under tiden vi föräldrar inte har hand om dem.

Förskolans personal har tidigare vittnat om hur sparkrav och minskad budget slår hårt på personalen och i förlängningen barnen. Läs mer nedan.

För att arbetsmiljön för både barn och pedagoger ska vara dräglig, för långsiktighet och trygghet, och för att våra pedagoger ska orka och vilja möta våra barn imorgon också kräver vi av Nacka kommun:

• Sätt ett tak på barngruppernas storlek, 12 på de yngre avdelningarna och 15 på de äldre.
  • Kravställ om minst en personal på 5 barn.
  • Höj förskolechecken med 2.7% för 2020 enligt SKLs riktlinjer, och följ deras rekommendation även kommande år.

Läs här om rapporteringen från Förskoleupproret i Nacka

Mejla också kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (m), utbildningsnämndens ordförande Monica Brohede Tellström (L) och 1:a vice ordförande i utbildningsnämnden Andreas Brännström (m) med texten ovan och våra krav. Komplettera gärna eller modifiera för att ge röst åt just dig och din bild. Här är adresserna att kopiera in: mats.gerdau@nacka.se; monica.brohede.tellstrom@nacka.se; andreas.brannstrom@nacka.se.

Nackaföräldrar för Förskoleupproret    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Nackaföräldrar för Förskoleupproret lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte denna information på nätet.