Motion om Nose Work- SM i klass3

Med denna motion vill vi framföra vårt gemensamma missnöje mot beslutet att ordna Nose Work-SM i klass 1 i januari 2020. Vi vill att det ska vara klass 3. Att vinna SM är stort vilken sport man än håller på med. Oavsett om det är hundsport eller något annat. Ett mästerskap är en tävling då de bästa möts för att göra det svåraste och slåss om medaljerna. Ofta är det en seger att bara komma till SM. Man måste träna hårt, lyckas ta en viss poäng, vinna ett antal segrar eller liknande i högsta klassen för att nå ända fram. Det är prestigefyllt att kvala och enormt prestigefyllt att ta medalj. Det blir ett mål att drömma om. Att ordna NW-SM i klass 1 är som att ordna lydnadsklass-SM i startklass, eller bruks-SM i appellklass. Tanken att alla ska få vara med är förstås god, men SM är inte för alla. Det är för dem som kämpat, utvecklats, tränat, tävlat och lyckats uppnå resultat. SM är ett Svenskt Mästerskap där eliten tampas. Att ordna NW-SM i klass ett gör att det blir en tävling om vem som har snabbast tid och har mest tur. Att ordna NW-SM i klass 3 gör att det blir en tävling om vem som hittar flest gömmor, vem som har smartast strategi, störst uthållighet, vem som kan läsa sin hund både i samband med störningsdofter, nära gömmor, täta gömmor, avståndsgömmor och tomsök. Det blir en tävling om vilket ekipage som är mest samspelt och tidseffektivt. Den som vinner är bra på allt detta och är en värdig SM-vinnare. Enligt oss finns det tillräckligt många klass 3-ekipage för att ordna ett SM. Visst kan det i vissa län bli knepigt att ordna LM på grund av få tävlande. Men ändra då hellre på antagningsmodellen, bara det första året, så kommer det att finnas ett bättre underlag för LM till året därefter. Exempelvis kan man som antagningssystem låta tävlande som vill kvala skicka in sina tre eller fem bästa resultat som man uppnått under en tidsperiod. Med denna motion hoppas vi att styrelsen kan tänka om och ordna ett SM i klass 3 till januari 2020. /vid pennan Susanne Lindberg, Skellefteå och Barbro Ekenberg, Motala.