Mer resurser till förlossnings- och mödravården NU!

Vi har alltför länge sett att förlossningsvården går på knäna i hela landet. Avdelningar läggs ner, barnmorskor och undersköterskor hinner inte ta pauser ens för att gå på toaletten och blivande mammor bär på rädslor för att inte få plats och tvingas åka långt bort med risk för att föda i taxin där det saknas resurser att göra något om komplikationer tillstöter. Det kan inte vara möjligt att detta ska fortgå längre. Som diakon har jag ett uppdrag att ryta ifrån när människor far illa och det vill jag göra på det lilla sätt jag kan bidra med. Ville först uppmana diakonsystrar- och bröder i landet att skriva under men ännu bättre är om vi får med oss alla som är med på att det här inte får fortsätta. Så oavsett tro eller yrke skriv under du också för att vi yrkar på en tryggare och säkrare förlossningsvård för både personal, blivande förälrar och barnen som föds. Listan kommer sändas till vår folkhälsominister.