Mer hänsyn till klimat och biologisk mångfald i FÖP Funäsdalen-Ljusnedal

Samrådssvar till Härjedalens nya fördjupade översiktsplan Funäsdalen-Ljusnedal

Rekommendationerna som presenteras i IPCC rapporten 2022 (Intergovernmental Panel on Climate Change) talar klarspråk och kommer i direkt konflikt med planer att vidare exploatera för besöksnäringen på nordvästra sidan av Funäsdalsberget. Vårt samhälle, politiker, individer och markägare har ett ansvar att ta deras rekommendation på allvar. Det är nu vi har möjlighet att rusta oss inför framtida klimatkatastrofer genom att inte exploatera ytterligare i viktiga ekosystem. Ekosystem och biologisk mångfald behövs för att ge oss resiliens i ett allt mer instabilt klimat och IPCC:s rapport är tydlig med att det är av högsta prioritet att bevara natur orörd nu i mesta möjliga mån.

För att kunna uppnå IPCC rekommendationer och klimatmål är det således av stor vikt även lokalt hos oss att behålla ekosystem som ett buffert mot negativa effekter av klimatförändring. Nordvästra delen av Funäsdalsberget beskrivs som precis ett sådant ekosystem med stor artrikedom av både flora och fauna. Det handlar om att hålla området ostört för att kunna skydda oss i framtiden från torka och bränder samt fungera som en naturkorridor. Allt som är orört i nuläget fyller en större funktion som det är nu än om det finns infrastruktur på plats. Det anses att polara regioner kommer att få större konsekvenser av klimatförändringen i framtiden och det är därför vi behöver bevara vissa ekosystem ostörda.

Exploatering i alla sina former i nordvästra delen av Funäsdalsberget förstör områdets kapacitet att fungera som stöd i ett allt mer stressat klimat. Exploatering av området går helt på tvärs emot vårt ansvar att skydda oss nu och i framtiden. Globalt finns det ett enormt behov av att skydda sådana platser för att ge naturen möjligheten att återhämta sig på egen hand.

Hållbarhet bör ha den allra största vikten i FÖP Funäsdalen-Ljusnedal och all vidare exploatering för besöksnäring/anläggningar är en onödig risk för vår framtid. Vi står inför längre perioder av torka, varmare temperaturer och mindre vatten. Bränder i anslutning till våra samhällen är vi välbekanta med och analysen av bränderna från 2018 visar att fungerande ostörda biotoper bidrar till naturligt brandskydd.

I nuläget har vi ̈fem olika anläggningar för utförsåkning inom nära avstånd ̈ och det saknas motivation för varför besöksnäringen ska expandera på bekostnaden av vår miljö, klimat och framtida livskvalitet. Att bygga ännu en anläggning med allt som tillhör är både onödigt och farligt. Man måste nu även lokalt lyssna till FNs klimatpanel och inse att vi inte har råd med mer exploatering av naturmiljöer.

Miljökonsekvensbeskrivningen beskriver klart att ̈Ovarsam exploatering av mark kan leda till att de kvaliteter som uppskattas går förlorade vilket på sikt äventyrar förutsättningarna för den näring som bygger på dessa kvaliteter. ̈ Exploatering för ekonomisk vinning är inte ett hållbart argument. Nu gäller det att bevara och berika de natur- och kulturmiljöer som vi har och som är grunden för att besöksnäringen är livskraftig här. Vi står vid denna tröskel nu i FÖP Funäsdalen-Ljusnedal och det finns otroligt starka argument för att fler anläggningar ger oönskade resultat. Om kommunen anser att det är rimligt med fler turistanläggningar i västra Härjedalen och fler turistbäddar så måste ansvariga i så fall vara väldigt tydliga och förklara för oss varför sådan exploatering är viktigare än vårt klimat, vår säkerhet, framtid och biologiska mångfald.

John Wilcoxen och Maria Österlind    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att John Wilcoxen och Maria Österlind lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.