Medborgarförslag för ensamkommande

I Åre kommun bor ett trettiotal ungdomar som kom ensamma till Sverige för 2-3 år sedan, och som fortfarande inte har fått uppehållstillstånd. Asylprocessen har fördröjts med månader och år till följd av Migrationsverkets val av prioritering bland asylsökande. I somras ansökte de om uppehållstillstånd enligt den s k nya gymnasielagen. Handläggningen har även här fördröjts. Nu är planen att Migrationsverket ska fatta beslut innan årsskiftet. Kanske kommer det att fungera så, men det finns en grupp, som riskerar att få vänta upp till ett år till, utifrån var de befinner sig i asylprocessen.

Några av ungdomarna får hjälp av Åre kommun med mat, boende och busskort när de får sina uppehållstillstånd. Det är de som blev placerade i Åre kommun som ensamkommande. Men vi har en annan grupp ungdomar som bott här i 2-2.5 år och rotat sig i vår kommun. Dessa får inte hjälp av kommunen och står utanför det skyddsnät de borde få rätt till. Deras liv är kantade av svek, väntan, förtvivlan och nu när de äntligen hittat ett sammanhang och trygghet ska det ryckas undan från dem.

Vi vill lämna in ett medborgarförslag att ALLA ungdomar som rotat sig här ska få hjälp av kommunen och få ingå i 18-21 som erbjuder stöd för ungdomarna i vardagen. Vi vill även att den övre gränsen på 21 upphävs och att ungdomarna får bo kvar och ha stöd i de fall det behövs även efter 21 årsdagen.

Skriv under för kommunal amnesti för dessa ungdomar!

Genom att underteckna godkänner jag att Helena Stucki lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.