Maxtak i elevhälsan

Stress, betygshets och oron för att inte passa in innebär en enorm belastning för Sveriges ungdomar. Nästan hälften av alla 16-åriga tjejer har problem med stress och den allmänna psykiska ohälsan bland unga har ökat de senaste 20 åren. Det är en oroväckande utveckling som måste vändas.

Samtidigt är rätten till en jämlik vård i hög utsträckning beroende av vilken del av landet en bor i. Västerbotten har längst kötider i barn- och ungdomspsykiatrin i hela landet. Det finns också för få kuratorer och tillgången minskar ju längre in i landet en kommer. SSU vill införa ett maxtak i elevhälsan för att garantera att en skolkurator aldrig ansvarar för mer än 300 elever.

Vi vill också införa psykiska hälsokontroller för att psykisk ohälsa ska kunna upptäckas i tid. Dessutom krävs investeringar i välfärden för att kunna öka antalet tjänster inom vården. Tillgången till vård mot psykisk ohälsa är en jämlikhetsfråga. Alla elever ska kunna maxa sin skolgång utan att må dåligt!

SSU Västerbotten    Kontakta namninsamlingens skapare