Tradera inloggning med BankID för att minska bluffare

Det har uppdagats att det förekommer mycket bluffannonser på Tradera där personen bakom annonsen har lagt ut en eftertraktad vara till ett nästan orimligt lågt pris. Det kan röra sig om tv-spel eller spelkonsoller som släppts i begränsad upplaga, telefoner som är eftertraktade på marknaden för stunden eller annan elektronik.

"Bluffaren" ser oftast till att köpa några få varor från någon seriös säljare för att få några positiva omdömen så att han/hon verkar mer trovärdig.
Sedan tar han betalt för varan men skickar aldrig ut den till de som vunnit auktionen. När säljaren senare blir avslöjad som "Bluffare" så skapar han/hon ett nytt konto eller lånar någon annans konto, detta är väldigt vanligt i de kriminella kretsarna. Varan läggs ofta upp igen med samma bild, och ofta under ett annat användarkonto.

Vi anser därför att det är hög tid att Tradera ser till att ta till åtgärder för att minska risken för personer som lurar till sig pengar.

Några EXEMPEL på åtgärder är:

* Inloggning med BankID
* Knyta sitt paypal eller annan värdehandling mot sitt Användarkonto
* Tvåstegsautentiserings-app för mobiltelefonen
* Att man vid registrering av sitt personnummer får hemskickat en kod till sin folkbokföringsadress som man sedan får verifiera på Traderas sida (helst tillsammans med ytterligare ett verifieringsmoment, som BankID, mobiltelefonnummer, bankkort etc)

Något måste göras!

OBS! Exemplen ovan är några exempel nedtecknade för att visa vad det är som efterfrågas. Dessa behöver inte tas ordagrant, utan bör ses som riktlinjer som hänvisar till vilken typ av säkerhetshöjning/åtgärd som efterfrågas.