Limhamnsskolan för barnen på Limhamn!

Limhamn hade initialt två högstadieskolor; Linnéskolan och Bergaskolan. Den kraftiga befolkningstillväxten som sker på Limhamn har inneburit att platserna inte räcker till. Det behövs ytterligare en högstadieskola och en sådan, Limhamnsskolan, stod klar för inflyttning höstterminen 2019. Malmö Stad har istället beslutat att skolan ska lånas ut till Malmö International School fram till 2023/2024. Beslutet innebar att många Limhamnsfamiljer fick en chock i mitten av mars 2019 när de fick besked om skolplacering inför hösten. Istället för att få en skolplats på Limhamn splittrades klasserna och barnen placerade i skolor över hela Malmö, t ex Kroksbäck, Värnhem och Klagshamn. Efter kraftfulla protester akutöppnades två klasser inför hösten 2019 på Linnéskolan och Bergaskolan som innan avböjt sökande pga att de är överfulla. Bristen på skolplatser kommer beröra många årskullar framöver. Limhamns skola behövs för barnen på Limhamn! Många familjer har flyttat hit utifrån planerig kring sina barns skolgång och marknadsföring att Limhamn har en ny högstadieskola och känner sig självklart grundlurade!  Med min underskrift kräver jag att Limhamnsskolan tas i bruk på det sätt den var avsedd för från början – för barnen på Limhamn!

Ewa-Marie Dahlgren    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Ewa-Marie Dahlgren överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.