Lika lön för lika arbete i Ale kommun

Kommunal Ale kräver

Alla med undersköterskeutbildning (eller motsvarande) och likvärdiga arbetsuppgifter skall generera 1020 kronor i löneutrymme. Det är den extrasatsning på undersköterskor som Kommunal och SKL enades om i det centrala avtalet för 2016.

Det visar sig att vår arbetsgivare Ale kommun bara vill räkna in de anställda inom äldreomsorgen i den extra satsningen. Ingenstans i avtalet står det något om den begränsningen, tvärtom.

Kommunals ståndpunkt är därför att alla de anställda inom Ale kommuns sektor Arbete, trygghet och omsorg, som har omvårdnadsutbildning, eller motsvarande, ska ingå - oavsett yrkestitel. Det vill säga undersköterskor, vårdare, stödassistenter, personliga assistenter och boendestödjare, eventuellt fler.

Arbetsuppgifterna är desamma, oavsett om det är inom äldreomsorg eller funktionshinder.

Skriv på vår namninsamling som vi ska lämna över till kommunfullmäktige den 5 oktober. I samband med detta håller medlemmarna i Kommunal Ale en manifestation utanför kommunhuset i Nödinge. Hoppas att vi ses där!

Tillsammans är vi starka!

Kommunal Ale 010-442 94 47

Sladjana Gustafsson    Kontakta namninsamlingens skapare