Låt Zaki Hasani få stanna!

Vi samlades för att göra skillnad. Vi är en grupp, en familj här. Och plötsligt så har en av oss fått “beslut” från migrationsverket..

Zaki Hasani är hbtq-flykting och kom till Sverige för två år sedan efter en fyra månaders lång flykt där han riskerade sitt liv, en resa som han var tvungen att göra för att kunna leva och inte bara överleva. Sen dess har han fått avslag från migrationsverket tre gånger på grund av ett test de gjorde där deras slutsats var att han inte var en “trovärdig” homosexuell. Att ta in en person på intervju som kommer påverka deras framtid och säkerhet, och att sedan tro att personen kommer kunna svara lugnt och sansat är helt befängt. Under intervjun lyckades Zaki inte övertyga migrationsverket om sin sexuella läggning och har nu blivit tillsagd att börja planera sin “hemresa”, en resa som innebär att han försätter sig i fara till ett “hem” där han är en brottsling. En brottsling endast för att han älskar någon som de inte tycker att han ska älska, ett hem där hans familj har tagit avstånd från honom, ett hem där han inte har någonting, ett hem där han kanske inte överlever. Men vad de inte förstår är att Zaki redan har ett hem och en familj. Ett hem där vi delar allt vi gör, en familj där vi älskar och hjälper varandra. Vi vill inte att Zaki ska lämna oss, Zaki vill inte lämna oss, migrationsverket vill att Zaki ska lämna oss. Vi tänker inte låta dem få sin vilja igenom.

“Du har rätt att få skydd i Sverige om du känner välgrundad fruktan för förföljelse bland annat på grund av din sexuella läggning, ditt kön eller könsuttryck.”                                                                                                                                      - Migrationsverket.se

Vi kräver att Zaki ska få stanna. Skriv under och hjälp oss skapa rättvisa.

Omställningspiloterna    Kontakta namninsamlingens skapare

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.

Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att bekräfta din signatur. Vänligen kolla din inkorg (och skräppostmapp).