Låt Wasil stanna!!

Wasil Karimi är en av de snällaste, mest respektfulla och mest ambitiösa människorna jag känner. Han har på två år lärt sig att prata flytande svenska väldigt bra, han kan prata engelska bra och har fått tillräckligt bra betyg i språkintroduktionskurs som har samma kriterier som i 9an i grundskolan för att komma in på gymnasium. Han tränar volleyboll och satsar stort. På Solna Gymnasium går han en nationell idrottsutbildning. Wasil är ambitiös och är alltid fokuserad på sin uppgift. Han ser alltid möjligheter att lära sig något nytt och vill hela tiden bli bättre oavsett vad det handlar om. Wasil har kommit till Sverige och bidragit till god integration.

Jag förstår inte varför Wasil inte skulle få stanna i Sverige när han är den som har kämpat mest för att komma hit, av alla jag känner. Han kom till Sverige för 2 år sedan och pratar flytande svenska på så bra nivå! Han klarade grundskolan med bra betyg! Samtidigt som han har tränat volleyboll och blivit en av de bästa i mitt lag. Han har kommit in på en nationell idrottsutbildning i Solna Gymnasium! Han är så villig att ta sig framåt som ingen annan jag känner. Han om någon förtjänar verkligen att få stanna i Sverige istället för att skickas till krig och elände. Han är en av oss nu. Wasil Karimi är svensk precis som jag och alla mina andra vänner i skolan, i volleybollen och alla andra som jag umgås med.

Låt Wasil Karimi, 17 år, stanna i Sverige! Han har kvitto på att han kom till Sverige den 18:e november 2015 men enligt migrationsverket kom han den 25e november 2015.

Migrationsverket ändrade nyligen Wasils födelsedatum med 3 månader så det står att han är 18 år gammal. I själva fallet fyller han år i mars och är fortfarande bara 17 år. Eftersom han enligt migrationsverket är 18 år så räknas han som vuxen och får inte längre bo kvar på sitt boende där det bor andra barn. Därför riskerar han att skickas till ett annat boende, troligen i norra Sverige om han inte hittar ett eget boende. Då kommer han heller inte kunna avsluta sin nationella idrottsutbildning på Solna gymnasium.

Med den attityd och inställning som Wasil har så kommer han att komma långt. Han kommer bli något stort och bidra till världen på ett positivt sätt. Alltid när jag är med honom så känner jag hur han är glad och skiner av positivitet. Oavsett vad problemet eller uppgiften har varit så har han alltid bemött en med en positiv inställning och gjort sitt bästa.

I det skick som jag har sett Wasil i under den senaste tiden har varit den värsta jag beskådat. Han har varit tyst, tillbakadragen och ledsen. Det har gjort mig ledsen att se honom så och att tänka på det han går igenom. Det är hemskt vad ni gör mot honom! Det framstår som om ni vill att han inte ska bo i sverige så att han inte kan leva fritt och ha bra möjligheter till en bra utbildning och fria val.

Men även trots det så har Wasil kommit på träningarna, varit i skolan och fortsatt att göra sitt bästa även fast migrationsverket försöker skicka ut honom ur Sverige.

Ni som har läst hela vägen hit, jag ber er med hela mitt hjärta att dela den här texten och med hashtagen #låtWasilstanna för jag tänker inte låta migrationsverket vinna, och om tillräckligt många delar det här inlägget kommer det hjälpa Wasil i hans överklagan om att få stanna i Sverige!  #låtWasilstanna
20171220_1941291.jpg