Låt Tidaholms 5-åringar stanna kvar på sin förskola

Tycker du precis jag och många andra att Tidaholms 5-åringar måste få stanna kvar på sin trygga förskola och inte tvingas iväg till Forsen och Rosenbergsskolan?

00E4FF82-D351-4429-998B-9F2245023401.jpeg
Tidaholms Kommun beslutade på Barn- och utbildningsnämndens möte den 14 mars
att 80 (eller 160 beroende på hur man tolkar formuleringen) av Tidaholms 5-åringar hösten 2020 ska flyttas från sina förskolor till Forsenskolan och Rosenbergsskolan för att ”nyttja lokalerna effektivare”. Det kommer alltså finnas tomma lokaler tack vare det nya skolbygget och det anses vara för dyrt att stå med tomma lokaler. Så de ska fyllas med barn som fyller fem år 2020. Detta anser jag och många andra föräldrar till barn födda 2015 är helt oacceptabelt. Låt inte ekonomi och eventuella felberäkningar stå före det bästa för våra barn! 5-åringar ska få gå på sina trygga förskolor och få ett år till på sig att få vara små och ha fullt fokus på lek innan de ska iväg till skolans värld och förskoleklass. De ska inte användas till att fylla upp skollokaler!

Det finns argument om att ”de kommer att växa med uppgiften” och det kan säkert vara sant. Men ska 5-åringar behöva det? Barnen idag blir stora så fort ändå. Låt våra 5-åringar få leka på förskolan som är 100% anpassad för lek och pedagogik för så små barn.

Tvinga inte våra 5-åringar att växa upp tidigare än de måste!

Genom att underteckna godkänner jag att Elin Eklöf lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.