Låt Samira Motazedi stanna i Sverige!

Vår vän och kollega, författaren Samira Motazedi, hotas av utvisning från Sverige. Samira kom hit 2012 efter att ha dömts till döden i Iran för äktenskapsbrott. Hon sökte asyl men fick avslag. Under sin tid här har Samira regelbundet och öppet riktat kritik mot den iranska regimen, och samtidigt arbetat för att Migrationsverket ska öppna hennes fall på nytt.

I ett beslut från oktober 2014, som Samira märkligt nog inte delgivits förrän nu, avfärdar Migrationsverket samtliga de asylskäl hon åberopar. De har tagit del av texter hon publicerat i dagspress och på den blogg där hon sedan drygt ett år tillbaka skriver varje vecka (glanta.org/motazedi), liksom dokumentation från panelsamtal och uppläsningskvällar hon deltagit i. Detta inkluderar information om att Samira i anslutning till ett samtal på Göteborgs stadsbibliotek kontaktats och förhörts av iransk underrättelsetjänst. Inget av detta är för Migrationsverket skäl nog att stoppa en utvisning till Iran. Trots att de själva, i ett rättsligt ställningstagande (RCI 16/2012) slår fast att:

”Irans kapacitet att övervaka och kontrollera dissidenters aktiviteter på Internet har kontinuerligt ökat under de senaste åren. Regimkritiker i Sverige, som varit aktiva på nätet, utsätts för påtryckningar av olika slag för att tvinga dem att upphöra med sina regimkritiska aktiviteter. Iranska myndigheter bedöms lägga ned påfallande stora resurser på att bevaka och kartlägga iraniers förehavanden utomlands. Landet utmärker sig i själva verket som ett av de länder som går längst i detta hänseende.”

Det är alltså inte bara så att vem som helst med minsta kunskaper om den iranska regimens metoder inser att Samira Motazedis kritik innebär en direkt fara för hennes liv. Migrationsverket vet det också. De må känna sig stötta över kritiken, men det är inte Migrationsverket som är hotade här, det är inte deras liv som står på spel. Att skicka Samira till Iran är att skicka henne till döden.

Vi kräver att Migrationsverket omprövar fallet och låter Samira Motazedi stanna i Sverige!

Upprop signerat Glänta, Svenska PEN, Författarförbundet, Aftonbladet och ETC: Låt Samira Motazedi stanna i Sverige!

Samira Motazedis blogg på glanta.org

Elise Karlsson om fallet i Upsala Nya Tidning under rubriken Skamligt, Sverige!

Patricia Lorenzoni skriver bl a att "Samiras blogg är sanningen om Sverige idag" på patricia-lorenzoni.com

Feministiskt Perspektiv skriver om fallet här

Svenska Dagbladet publicerar ett längre utdrag ur Samiras blogg

Dessutom skriver Samira själv i Feministiskt Perspektiv under rubriken Migrationsverket förvaltar en kvinnofientlig kultur