Låt rodolfo och Rafael stanna!

För 31år sedan föddes tvillingarna Rodolfo & Rafael i Sverige av föräldrar som lämnat ett land som var och fortfarande är svårt och farligt att leva i. När äktenskapet bröts så åkte mamman tillbaka till El Salvador med killarna som då fortfarande var unga.

De kom till sin familj i Sverige för att hjälpa till att vårda sin pappa som varit sjuk i ALS en längre tid. De blev anställda av ett privat assistent bolag 2019 och var anställda där tills deras pappa gick bort i april 2021 & då fick de sluta på det arbetet. Medan de jobbade på det privata assistans bolaget sökte de arbetstillstånd men det gick inte, efter de fick sluta anställningen då pappan dog. Då letade de efter nya jobb i Marks Kommun.

När de började arbeta i Marks kommun hade de fortfarande arbetstillstånds ansökan kvar. De arbetar båda inom äldrevården i Marks Kommun, en i Sätila och den andre i Örby och Kinna, och har gjort det tills nu. Från det att de kom till Sverige började deras resa med immigrationsverket. De sökte uppehållstillstånd pga. familjetillhörighet eftersom de hade sin sjuka pappa och har flera syskon här. De har tagit varje arbetstillfälle de fått, de har sparat pengar och aldrig tagit emot ett endaste bidrag. De fick avslag på uppehållstillståndet ang. familjeband, sökte sedan Asyl och fick avslag, sedan arbetstillstånd och igen avslag, de 8 månader som de arbetat redan med sin pappa räknades inte om de skulle börja på ett nytt jobb. De var också tvungna att visa att de hade en fast anställning kontrakt med deras första arbetsgivare på assistans bolag om de ville fortsätta med sin påbörjade arbetstillstånd ansökan.

De har bett om det men inte hunnit få det innan myndigheternas satte fart och de hämtades och slets ifrån familj, vänner, kollegor och brukare. Så några veckor sedan kom polisen hem och bara hämtade Rafael som var mellan skift, tog hans telefon och hans pass och körde honom till polisstation i Kinna och sedan till ”immigrationsfängelset ” i Kållered.

De hämtade Rodolfo på arbetet, han fick inte ens åka hem och hämta något, och körde honom till polisstation i Kinna och sedan direkt till Kållered.

Jag har sett hur deras kollegor skriver på sociala medier om hur de är två av de finaste unga män de någonsin träffat, hur de är empatiska, genomsnälla killar som de kommer sakna oerhört mycket.

I "fängelset" (dvs. Under mv förvar som är under fängelseliknande förhållanden) som de är i just nu bor de i ett rum med flera andra, och får bara två timmar om dagen att gå ut på en basketboll plan. Men ibland måste de ”byta ut” en timma för att kunna prata med sin mamma i El Salvador på datorn, och på grund av tidsskillnaden som är 8 timmar måste de gå och ställa sig i kö tidigt på morgonen, för att få tid till en dator. De får ta emot besök en gång om dagen men inte tillsammans och bara 50 minuter, inlåsta. Besökaren får inte ta med sig något att lämna där, tex godis eller kakor. Det får man ju i de vanliga fängelserna. Som besökare kan du ta med dig fika, men man får inte lämna fika för den andre som inte får besök.

De är inte kriminella men behandlas så. Det är många lås och dörrar innan man får träffa dem, en åt gången och på avtalad tid. I slutet av besökstimmen kroppsvisiteras de av migrationspersonalen i jakt på otillåtna föremål.

Tillsammans kan vi göra skillnad ❤️🙏🏽

FB_IMG_16634084546462.jpg

Nathalie cisterna    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Nathalie cisterna lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.