Låt Remingtons kattlya behålla sitt §16-tillstånd

I mer än tio år har Remingtons kattlya (Kattkommando Syds största katthem) hjälpt hemlösa och vanvårdade katter. Nu planerar länsstyrelsen att dra tillbaka tillståndet. Detta skulle vara förödande och direkt livshotande för samtliga katter som bor i lyan. Hjälp Remingtons kattlya få behålla sitt tillstånd. Senast den 25/12 ska vår överklagan vara inne och vi kommer då skicka med underskrifter som denna insamling har gett för att visa länsstyrelsen att det är många katt- och djurvänner som stöttar Remingtons viktiga arbete och katterna som bor i lyan.

Katterna som bor hos Remington är födda i miserabel hemlöshet, räddade från vanvårdshem och hittade dumpade i vägdiken. Länsstyrelsen bryr sig inte om hemlösa katter som kämpar och plågas ute. Det är frivilliga krafter som hjälper dom in och betalar för deras vård. Hos Remington har många fått värme, trygghet, veterinärvård, kvalitetsfoder, friskt vatten och varma platser att sova på.   Hos Remington fick alla dom komma in och få hjälp som ingen annan "vill ha". Hos Remington bor kattgossar med FIV, fantastiska och välmående gossar. Men värda inget i mångas ögon. Här bor gamla med tungt bagage och här bor skygga som inte är så välkomna i allt för många hem.

En av skyggisarna fick olyckligt en klo som trängde in i trampdynan som vi akut fick söka vård för. Veterinären väljer att anmäla. Det blir början till länsstyrelsens kontroller av lyan. Beslut kommer att skygga katters klor ska filas och klippas. Remington skakar på huvudet för hur filar man klorna på skygga katter? Eller handlar allt om att katter för skygga att fila klorna på inte har rätt att leva? Eller att dom ska fortsätta livet som hemlösa och i stället lida svårt? Remington accepterade trots det svåra i det och samtliga katter har varit eller är påväg till veterinär för att sövas och bli kollade. Veterinärerna har aldrig varit om maken att söva skygga katter för att kolla klor.

Några katter hade för mycket hull, sa man på länsstyrelsen. Att flera kommer från svält och t.ex. hetsäter innan dom lugnar ner sig är inget man tar hänsyn till. Inte heller att katter är lite olika i hull, en del är lite större, en del är lite mindre vilket väl borde vara okey? Så klart förutsatt att ingen är för fet eller för mager så det blir sjukligt på något sätt. Remington accepterade och kämpar med bantningsschema för att uppnå idealvikt på samtliga katter inom sex månader.   Det finns för många katter i lyan. Detta är vi medvetna om, men vad skulle man gjort när transportboxarna med Axel och Cesar stod på uppfarten? Vad skulle man gjort när stödhem dumpade flera andra i lyan för att man tröttnat och inte orkade vänta på att dom fick hem? Ja, det är fler än tillståndet säger och vi jobbar mycket aktivt med att ändra på det. Bara inom den närmsta tiden tillbaka har flera katter fått nya hem. Vi vill givetvis inte slumpa iväg dom var som helst heller. Det är som sagt katter med svår bakgrund som förtjänar det bästa.... tycker vi i alla fall. Dessutom är det fortfarande många av dom svårplacerade som hamnat hos Remington, dom blyga, dom äldre, dom med åkommor.

Länsstyrelsen överväger nu, trots att Remington går dom tillmötes, att dra in tillståndet. Detta skulle bli förödande för samtliga katter, för Remington och för lyans tvåbenta.   Vi har kämpat länge för alla dom katter som inte har någon, för alla dom katter som lider där ute, för alla dom katter som många vill ge en avlivningsspruta. Och nej, vi kommer inte sluta slåss men det känns väldigt jobbigt, tufft och svårt nu.

Vi behöver DIN hjälp, vi behöver DIN underskrift.

Remingtons kattlya    Kontakta namninsamlingens skapare

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.

Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att bekräfta din signatur. Vänligen kolla din inkorg (och skräppostmapp).