Låt oss få bestämma över vårt avslut, vår student är precis lika viktig!

Studenten är någonting vi alla har längtat efter, och snart är den äntligen här. Dessvärre så har Kitas beslutat att studenten kommer äga rum den 14 juni 2016, det vill säga hela två veckor efter de flesta andra skolorna i Göteborg.

Mot detta vill vi som studenter protestera! Vi anser oss ha rätt att få vara med att påverka när vi skall springa ut.

Tidigare år har studenten aldrig legat senare är den 10 juni, vilket fått oss att anta att så skulle vara fallet även i år. På grund av detta har vi berättat för våra nära och kära att de rimligen kan räkna med att även vår student kommer infalla mellan datumen 1:a till 10:e juni, och absolut inte senare. Detta har lett till att många planerat arbete och semester i samband med detta. Nu när datumet beräknas vara den 14 juni komplicerar det för oss och många i vår närhet.

Ett ytterligare argument är att det inte finns något underlag till varför vi skulle sluta senare än övriga skolor i Göteborg, då vi läser exakt lika många skoltimmar som dem. I och med att Kitas examen hamnar den 14 juni kommer vi studenter i år även att sluta senare än både ettorna och tvåorna på vårt gymnasium. Är det verkligen rimligt?

För oss är det viktigt att våra nära och kära kan närvara vid vår student. Är inte vår student på Kitas Gymnasium lika viktig som alla andras?