LÅT INTE PLÅNBOKEN BESTÄMMA ÖVER DIN MUSIKUTBILDNING

I början av 2017 röstade kommunfullmäktige i Staffanstorp igenom ett beslut som innebar att stora nedskärningar genomfördes på Staffanstorps Musikskola. Utbudet har minskat och vill man spela extra har utbildningen blivit betydligt dyrare. Detta betyder att många ungdomar i Staffanstorp förlorar möjligheten att spela så mycket som de vill. Musikskolan blir alltså inte längre en plats för alla, utan de som blir bäst och kan utvecklas mest i sitt instrument är istället de som har råd att spela.

Vi är ett par ungdomar som tror att tillgången till musikalisk utbildning inte ska bero på plånbokens storlek. Att alla har samma möjlighet till fritidsaktiviteter är nödvändigt för att skapa jämlikhet bland Staffanstorps ungdomar. Vi vill se en musikskola där alla har samma möjligheter att spela och ha roligt.

Vi tycker att det är dags att politikerna ställs till svar för nedskärningarna. Vi måste visa kommunen att vi - speciellt Staffanstorps ungdom - bryr oss. Med detta sagt vill vi till valet se att partierna satsar på en skattehöjning, där en del av pengarna måste gå till att öka Kultur- och fritidsnämndens budget. Vi står inte bakom en kommun som vägrar att höja skatten när kommunen är skuldsatt och nedskärningar har gjorts till höger och vänster. Många i kommunen är tillräckligt välbeställda för att klara av skattehöjningen.

Satsningar på kultur och fritid kommer alltid vara viktiga. Det är ett sätt att överbrygga skillnader och sociala strukturer samt öka gemenskapen i kommunen, såväl bland unga som gamla. Vi vill inte ha en kommun där bara de som har råd får lov att delta i kultur- och fritidsaktiviteter.

Detta handlar självklart inte bara om en skattehöjning, utan om att musikskolan ska vara en plats för alla, inte bara de som har råd. Vi strävar efter en gemenskap i kommunen - oavsett socioekonomiska skillnader. I detta fallet anser vi att en skattehöjning är det bästa sättet för kommunen att få in pengar för att förbättra musikskolan. Vi vill också se att kommunen lyssnar på vår åsikt och spenderar skattepengarna där vi tycker att de behövs, inte på till exempel lyxresor i Cannes.

Men målet är egentligen större än att finansiera musikskolan. Vi vill engagera Staffanstorps ungdom i politiken och visa att vi ungdomar tar det som händer i kommunen på allvar. I slutändan hoppas vi på en politisk förändring i Staffanstorp. Att ungdomar i Staffanstorp börjar säga ifrån kan förändra mycket!

Nu hoppas vi att en namninsamling kommer att leda till att vi kan driva ett ärende i kommunen. Ärendet kommer att yrka på att kommunen driver in mer pengar för att finansiera mer kultur- och fritidsaktiviteter. Vi hoppas att det inte bara är vi som känner att det är dags för en förändring.

Låt inte plånboken bestämma över din musikutbildning - Staffanstorp    Kontakta namninsamlingens skapare