Låt inga gränser begränsar - SL borde följa UL

Upplands lokaltrafik har för avsikt att sänka priset på sitt 30 dagarskort. De vill även göra det möjligt för sina resenärer att resa med bussnummer 677 till och från Norrtälje, utan att behöva betala extra på grund av länsgränsen. Stockholms Lokaltrafik bör följa Upplands Lokaltrafiks exempel!

Den första april 2014 planerar Upplandslokaltrafik att sänka priset på sitt 30 dagarskort. Prissänkningen kommer innebära att personer över 20 år betalar lika mycket för ett 30 dagarskort via Stockholms lokaltrafik som via Upplands lokaltrafik. Med Upplands Lokaltrafiks 30 dagarskort kommer resenärerna dessutom kunna resa in till Norrtälje Stad och tillbaka till Uppsala län utan att behöva betala extra biljett avgifter.

Med Stockholms Lokaltrafiks 30 dagarskort kommer det att fortsätta kosta extra för de som vill åka till Uppsala Centralstation. Stockholms Lokaltrafik har idag inga planer på att sänka priset på sitt 30 dagarskort. Det kommer fortsätta kosta 1800 kronor i månaden för de som vill resa kollektivt inom Stockholms län samt till Uppsala Centralstation med bussnummer 677. Uppsala Lokaltrafiks resenärer kommer att få resa kollektivt inom hela Uppsala län och till Norrtälje med bussnummer 677 för 790 kr i månaden.

Enligt Nobina Sverige AB reser i genomsnitt 2450 personer med bussnummer 677 varje dag. Dessutom meddelar Arbetsförmedlingens prognos att sysselsättningen i Uppsala län kommer att fortsätta öka under året. Med en ökad sysselsättning bör kollektivtrafiken mellan kommunerna tas på större allvar. Det ska vara lönande att ta bussen istället för bilen till Uppsala Centralstation.

Skrivunder vår namn insamling om du är överens med vår upprop till SL!

Therese Hjertén, Gail Watt, Bo Wetterström

Moderaterna Rimbo/Edsbro föreningen