Låt Håslövs Byaskola finnas kvar

VÄDJAN TILL KOMMUNSTYRELSEN I VELLINGEKOMMUN
LÅT HÅSLÖVS BYASKOLA FINNAS KVAR

Byaskolan i Håslöv har funnits sedan 1853. Den utger ett bra komplement till de andra skolorna i kommunen som tar betydligt fler elever än byaskolan.

Den 30:e juni 2016 tog Norlandia beslutet att stänga ner skolverksamheten på Håslövs Byaskola. Vi vädjar till Vellinge kommun att säkerställa fortsatt drift av skolverksamheten på Håslövs Byaskola. Vi vädjar också att alla elever som hade planerat att gå kvar på byaskolan till hösten ska få gå kvar, om de så önskar, oavsett vilken kommun de är skrivna i.

Under läsåret 2015/2016 gick det 47 elever på Håslövs Byaskola. Vi befarar att det nu kommer bli en stor omställning för barnen då de kommer placeras ut i skolor med ca 550 elever, deras klasser kommer splitras och eleverna är inte förberedda på denna förändring. Föräldrarna valde att placera sina barn på Håslövs Byaskola för att skolan är unik i sitt slag:

Små klasser, där alla elever får ta plats
Alla känner alla både lärare, personal och elever
Familjär stämning på skolan och emellan föräldrar
En bra skolstart för små barn
Eleverna tillåts att leka och vara barn länge
Elever leker med barn i alla åldrar inte bara med sina klasskamrater
Skolan ligger i en idylliskt miljö
Lärarna har fått priser för sin pedagogik
Lärarna har tid att se varje elevs behov
En skola med mycket traditioner
En skola med bra rykte

Precis innan Norlandia tog beslutet att lägga ner skolverksamheten skulle de ingå ett unikt samarbete med Ängvallen, och man fick uppfattningen av att skolan återigen höll på att börja blomstra.

Vi som vädjar är:

Alexandra Frid Giertz    Kontakta namninsamlingens skapare