Låt Floating ingå i Sjukvårdens Högkostnadsskydd

För att alla människor ska få samma möjlighet till bättre hälsa måste Floating ingå i Sjukvårdens Högkostnadsskydd. All nödvändig evidensbaserad forskning finns och effekten av Floating som både förebyggande och behandlande metod är imponerande. Floating gör skillnad! Att Socialstyrelsen godkänt Floating REST som behandlingsmetod betyder tyvärr inte att det ingår i Högkostnadsskyddet.
Låt oss tillsammans göra en insats och göra våra och alla behövandes röster hörda!
Floating hjälper redan många människor till ett friskare liv både mentalt och kroppsligt men många flera skulle verkligen må så mycket bättre om de fick möjlighet att nyttja Floating. Med de effekter som forskningen visat skulle det vara en stor samhällsvinst att låta Floating ingå i Högkostnadsskyddet.

läs mer om Floating

www.floatingforbundet.se

www.aquafloating.se

www.kau.se/psykologi/forskning/klinisk-forskning/flyttanks-forskning

Kjellgren, A & Westman, J. (2014). Beneficial effects of treatment with sensory isolation in flotation-tank as a health-care intervention. BMC Complementary and Alternative Medicine, 14:417.

Jonsson, K & Kjellgren, A. (2014). Curing the sick and creating supermen – How relaxation in flotation tank is advertised on the Internet. European Journal of Integrative Medicine, 6, 601 – 609.

Jonsson, K., Grim, K., & Kjellgren, A. (2014). Do highly sensitive persons have an increased ability for experiencing non-ordinary states during sensory isolation? Social behavior and Personality, 42, 1495 – 1506

Kjellgren, A., Edebol, H., Nordén, T., & Norlander, T. (2013). Quality of Life with Flotation Therapy for a Person diagnosed with Attention Deficit Disorder, Atypical autism, PTSD, Anxiety and Depression, Open Journal of Medical Psychology, 2, 134 – 138.
Kjellgren, A., Buhrkall, H., & Norlander, T. (2010). Psychotherapeutic Treatment in Combination with Relaxation in a Flotation tank: Effects on ‘Burn-out-syndrome’ The Qualitative report, 15, 1243 - 1269.

Edebol, H., Kjellgren, A., Bood, S.Å., & Norlander, T. (2009). Enhanced independence and quality of life through treatment with flotation-Restricted Environmental Stimulation Technique of a patient with both Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Aspergers Syndrome: A case report. The Cases Journal, 2, 6979

Anna-Lena Hjertqvist    Kontakta namninsamlingens skapare