Låt Farhad Ishrat stanna i Sverige!

Föreställ dig att du är en ung man i Afghanistan. Du är gift och har barn, och eftersom du pratar utmärkt engelska, så jobbar du som tolk åt ett amerikanskt infrastrukturföretag. Vid sidan av detta är du en lovande musiker, som spelar i olika sammanhang och även fått musik spelad i radio och på TV.

Men ditt engagemang för musiken och det faktum att du jobbar åt amerikaner är inte populärt ibland alla i landet. De religiösa fanatikerna, däribland din svåger, försöker övertala dig att spionera på det amerikanska företaget åt dem, och när du vägrar så skickar de hotbrev till dig. En av företagets bilar som du färdas i utsätts för ett attentat, och även om du klarar dig oskadd så är du så klart livrädd. Maskerade män antastar dig och försöker skrämma dig.

Trots detta så står du upp emot hoten, och släpper bland annat en låt med tillhörande musikvideo,  ”Watan” (https://www.youtube.com/watch?v=mIG24mZjrHw) där du protesterar mot hur talibanerna rekryterar unga människor till sina blodiga dåd. Sången får stor spridning i afghansk media, och även om det glädjer dig, så inser du att detta också gör att du riskerar att bli igenkänd varhelst i landet du rör dig. Du pratar med polisen i Kabul, som säger att "vi kan inte ens skydda våra egna ministrar, hur tror du att vi skall kunna skydda dig?"

Till sist får du höra av din granne att din svåger, som sympatiserar med talibanerna, tagit med sig din ex-fru (ni är nu skilda) och dina barn och gett sig av. Du vet inte var de finns, eller om de lever, och din granne råder dig att inte försöka träffa dina barn mer. Du inser att Afghanistan inte är säkert för dig längre. Du måste fly.

Detta är musikern Farhad Ishrats historia. Sedan två år tillbaka finns han i Sverige, i Malmö. Vi som lärt känna honom och spelat med honom har mött en mycket artig, respektfull och genomsympatisk person, med ett öppet sinne och en stor vilja att lära sig nya saker. Han pratar redan felfri engelska, och trots att han först nu har fått plats på SFI har han redan lärt sig en hel del på egen hand. Han är också en begåvad musiker som jobbar hårt med att utvecklas, tar lektioner i både piano och sång, och drömmer om att skapa sig en karriär som musiker eller musiklärare här.

Enligt alla rimliga bedömningar har Farhad både giltiga skäl för att få stanna i Sverige och goda förutsättningar för att bli en stor tillgång för landet, inte minst med sin långa erfarenhet som tolk. Men rimliga bedömningar är inget som Migrationsverket verkar ägna sig åt nuförtiden. Farhad har fått sin ansökan om uppehållstillstånd avslagen, såväl i första som i andra instans, och högsta instans vill inte pröva hans fall. Man menar att de hot som han utsatts för inte kan bevisas vara tillräckligt konkret riktade emot honom. Vidare hävdar man att Kabul med omnejd numera är tillräckligt säkert för att folk skall kunna skickas tillbaka dit. Vi pratar då om samma stad där Sveriges radios utrikeskorrespondent Nils Horner sköts ihjäl på öppen gata 2014, och om ett land till vilket Utrikesdepartementet avråder från alla resor p g a säkerhetsläget i landet. http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Kabul/Reseinformation/Reseinformation-Afghanistan/.

Vi som skriver under detta kräver att Farhad Ishrat skall få uppehållstillstånd för att stanna i Sverige, så att han äntligen kan slappna av, sluta oroa sig för att bli utvisad, och få utvecklas till den stora tillgång för Sverige som han har potential att bli.