Låt familjen Yuldashev stanna!!!!

2613D8B6-49C4-4D14-8C46-A353E00CA69F.jpegLåt familjen Yuldashev få stanna i Sverige som under de senaste 9 åren blev familjens nya hem och där deras tre barn flickan Sevinch,14, pojken Amirkhan ,9 och Elida, 4 fick möjligheten till trygg barndom.

Möjligheten att förverkliga sina drömmar som nu är på väg att krossas då familjen är på väg att utvisas till Kazakstan.

Familjen Yuldashev är en familj som är ett stjärnexempel på hur arbetsvilliga personer kan etablera sig i Sverige och skaffa sig en egen försörjning. Exempel på hur mycket barn kan uppnå om de får möjlighet att växa upp i ett land som Sverige. De spelar teater och har fått flera medaljer i judo samt tävlar i simning.

Vi förstår att Migrationsverket har juridisk grund för utvisningsbeslutet, men samtidigt kan man förstå föräldrarna varför de valde att stanna här.
Då skälet till att de kom hit 2010 och sökt asyl var inte tillräckliga men familjen hittade snabbt ett arbete och när de fått avslag på sin asylansökan var de tvungna att lämna landet vilket självklart inte var enkelt. Ändå gjorde de det och följde Migrationsverkets beslut.

Familjen kom tillbaka till Sverige via arbetstillstånd och två år senare förlängs visumet i två år till. När de efter 4 år ansöker om PUT avslås det pga lönen var 200 kronor lägre än normen i två månader för 4 år sedan. Det prövades dock tidigare och Migrationsverket tyckte att det var okej. Således har Migrationsverket avslagit ansökan på samma grunder som de beviljade det för 4 år sedan. Migrationsverket prövar enligt nya regler och tillämpar dem retroaktivt, vilket är förbjudet enligt svensk grundlag. Föräldrarna arbetar fortfarande.

Nu senast beslutade Migrationsverket till ett återreseförbud vilket innebär att familjen inte kan återvända till EU på två år och inte får söka arbetstillstånd trots att arbetsgivarna väntar på dem. Barnen mår väldigt dåligt efter beslutet framför allt mellanpojken. Den äldsta har sina egna asylskäl, men det bryr sig Migrationsverket inte om. De struntar helt och hållet i Barnkonventionen genom att rycka upp barnen från deras skola, vänner och utvisa de till ett land som de inte identifierar alls med då de har tillbringat i stort sett hela sitt liv i Sverige.

Och trots föräldrarnas ihärdiga arbete att integrera sig genom arbete,medlemskap i Miljöpartiet, dotterns asylskäl och hederligt levnadssätt räcker inte det för Migrationsverket. Så nu väntar en osäker framtid.

Om de blir utvisade tillbaka till Kazakstan så kommer barnens framtidsutsikter att se mörka ut.

Hur ska vi kunna säga inför omvärlden att vi i Sverige beaktar konventionen och tar hänsyn till dess paragrafer och samtidigt godkänner beslut som innebär mörk framtid för tre barn som tror blint på vårt rättssamhälle?

Hur förklarar man för ett litet barn att deras tilltro till såväl Barnkonventionen som svenska lagar är fel?

Och om du som jag tycker att barnets bästa ska komma i främsta rummet finns det bara en rimlig åtgärd; att skriva under denna petition och få Migrationsverket att fatta rätt beslut. Stoppa utvisningen av familjen Yuldashev!

Rysktalande kvinnoförening i Sverige    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Rysktalande kvinnoförening i Sverige lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.