Låt familjen Dolikjanin få stanna kvar i Sverige.

Kvällsposten skrev såhär och det smärtar i mig att denna familj skall utvisas när de har byggt upp sitt liv i Sverige.

I lägenheten i Växjö ligger julklapparna redo under den tindrande granen.

Men i år förblir paketen oöppnade – på julafton tvingas småbarnsfamiljen nämligen lämna landet.

– Vi är som en vanlig svensk familj. Mina föräldrar är fastanställda, jag ska ta studenten i sommar och mina småsyskon går i skolan, berättar Armina, 18 – vars drömmar om att en dag utbilda sig till rättspsykolog nu riskerar att krossas.

I Migrationsverkets lokaler i Växjö står en pappa och gråter. Han blöder ur näsan och munnen på grund av högt blodtryck, och kan knappt skriva ner sitt namn på blanketten han har framför sig.

Hemma hos familjen Dolikjanin kommer det fjärde ljuset på adventsljusstaken inte tändas i år – på måndag måste de nämligen vara ute ur EU.

Nedjat och Selma Dolikjanin kom till Sverige från Makedonien 2010. Med sig hade de sina döttrar Armina, Sabrina och Belkisa, som i dag är 18, 16 och 12 år gamla. Sedan dess har de fått ytterligare en dotter, Amina, som i dag är fyra år gammal.

– De är jätteledsna, säger 18-åriga Armina om sina småsyskon.

– De har sina vänner och sin skola här, hela sina liv. De bara gråter. Det känns fruktansvärt att vi måste lämna när vi har byggt upp hela våra liv här.

Armina fortsätter:

– Min yngsta syster är fyra år gammal och född här. Hon kan bara svenska.

På julaftons morgon tvingas familjen sätta sig på ett plan till Makedonien – och nu riktar deras advokat skarp kritik mot Migrationsverkets agerande.

Advokaten: "Följt alla kollektivavtal"

– Det hela började med att pappan började arbeta på ett företag som sedan gick i konkurs, berättar familjens advokat, Mats Ekelöf.

Han fortsätter:

– Samtidigt fick han ett jobb på det aktuella företaget, där han arbetar än i dag.

För att beviljas arbetstillstånd måste man tjäna över 13 000 kronor i månaden, och enligt Migrationsverket ska Nedjats inkomst ha varit under den gränsen i totalt fem månader.

– Men när man slår ut lönen på det sammanlagda året har han tjänat 18 075 kronor i månaden, säger Mats.

Advokaten menar även att det aktuella facket, Kommunal, håller med om att familjen borde få stanna:

– Facket har utifrån de uppgifter de har fått in ansett att de kan tillstyrka att han skulle få fortsatt uppehållstillstånd.

Efter att Migrationsverket avslog ansökan i våras, har beslutet överklagats och tagits upp av Migrationsdomstolen, som dock delade Migrationsverkets bedömning. Därefter har Migrationsöverdomstolen avslagit prövningstillstånd – vilket i familjens fall innebär att de måste vara utanför EU den 25 december.

Arbetsgivaren: "Ställer upp i alla lägen"

Advokat Mats Ekelöf är inte ensam i sin kritik. Elisabeth Ström, ägare till städföretaget som pappan, mamman och äldsta dottern arbetar på, berättar nu om sina erfarenheter med familjen.

– Det är en jättebra familj som gör allt för att bli försvenskade. De har till och med sett till att de två yngsta bara pratar svenska. De har räknat med att få vara kvar här, berättar Elisabeth Ström.

Hon fortsätter:

– De firar våra traditioner, frågar alltid hur man gör saker och vill vara till lags. De ställer upp i alla lägen.

Pappa Nedjat arbetar med lokalvård, vilket innebär städning av bland annat kontor, samt med företagets maskiner, flyttstädning och byggstädning. Han har även utbildats i specialkurser inom lokalvård.

Mamma Selma arbetar i sin tur bland annat med hemstädning, berättar Elisabeth:

– Hon är jätteomtyckt. Kunderna kan inte förstå hur de bara kan skicka ut en familj.

Även den äldsta dottern Armina arbetar extra på företaget, uppger Elisabeth. Hon berättar även att mamman är så pass förkrossad att hon knappt kan prata i telefon.

I advokatens handlingar står det att läsa att familjen vägrar ta emot socialbidrag, då de inte vill vara en belastning för samhället.

Migrationsverket: "Lagen är tydlig"

Alexandra Elias är presskommunikatör på Migrationsverket, och kommenterar fallet i ett mejl till Expressen:

"Tyvärr har han fått ut flera tusen kronor lägre i lön under ett par månader, vilket lett till att han inte nått upp till försörjningskravet på 13 000 kronor i månaden."

Hon fortsätter:

"Lagen är tydlig, och vid tidpunkten då hans fall prövades krävdes enligt praxis att de lagstadgade villkoren var uppfyllda varje månad för att få förlängt tillstånd."

Migrationsdomstolen anger i sin tur att det inte bör vara några större problem för familjen att flytta till Makedonien:

"Det har inte heller framkommit att det skulle vara några svårigheter för familjen att återvända till hemlandet", står det bland annat att läsa i domen.

Armina, 18: "Det är jättetufft"

Familjens dotter Armina håller inte med Migrationsdomstolen:

– Livet där är verkligen inte som i Sverige, det är jättetufft. Jag kan inte språket, och för mig som tjej är det inte lätt att få jobb där, säger hon och fortsätter:

– I Sverige jobbar jag och får min egen inkomst, går i skolan och är självständig. Som 18-årig tjej kan jag inte jobba i Makedonien. Det enda jag kan göra är att sitta hemma.

På julaftonsmorgonen lyfter planet mot Makedonien – och nu återstår bara att söka arbetstillstånd i Sverige därifrån.

• – Det känns jätteläskigt, jag vet inte vad vi ska göra, säger Armina.Screenshot_20171222-111901.jpg

Madeleine Persson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Madeleine Persson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.