Låt anhöriga rama in och smycka gravarna i Botkyrka

F8C0D397-0680-43DA-A9E0-98780282A7A2.jpegAtt förlora en anhörig är det värsta som kan hända. Begravning är en mardröm. För att kunna bearbeta detta går man ofta till gravplatsen, tänder ljus och pyntar för att skapa en fin minnesplats. I Botkyrka styrs alla kyrkogårdar av Svenska Kyrkan som vill bestämma hur gravplatserna ska se ut. Gravplatserna är tätt packade bredvid varandra och man får endast 50x50 utrymme för en blomma och ett ljus. Eftersom majoriteten av invånarna i Botkyrka har annan härkomst ser traditionerna annorlunda ut. Många vill rama in platsen och lägga dit ljusslingor, lyktor eller annat. Det är inte möjligt enligt församlingens strikta regler.

Bor du i Botkyrka och håller med om att vi borde få rama in våra anhörigas gravplatser, lägga dit lyktor, änglar eller vad vi vill. Snälla skriv under. Din röst kanske kan hjälpa oss.

OBS! För att skriva under behöver du vara bosatt i Botkyrka eller ha anhörig/vän som är begravd eller ska begravas i någon av församlingens kyrkogårdar.

Jelena Ljubinkovic    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Jelena Ljubinkovic lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.