Låt Ali, 17 år få stanna i Sverige!

Ali kom till Sverige, ensam, drygt 14 år gammal. Han flydde från Afghanistan, ett land som idag anses som möjligen världens osäkraste.

Han har sedan dess lärt sig ett nytt språk, ska fortsätta sina gymnasiestudier, har en familj här och sedan länge en flickvän.

Det han har sett och fått utstå önskar vi ingen. Ali tillhör minoritetsgruppen Hazarer, som varit och är på ett sätt, särskilt utsatta i sitt hemland. Han har inte haft någon kontakt med sin biologiska familj på snart 4 år och har således ingen att återvända till.

Ali har av Migrationsverket felaktigt blivit uppskriven i ålder 3 hela år, trots gedigna intyg som bevisar motsatsen.

• Ali har varit aktiv idrottare inom boxning och erövrat en del medaljer samt genomgått ledarutbildning. Allt han vill är att få lugn och ro, kunna koncentrera sig på sin utbildning och sin framtid. Han har ansökt om den nya gymnasielagen men ändå kräver Migrationsverket att Ali inom kort återvänder till Afghanistan, till ett land i krig som han inte har någon lokalkännedom i. Han riskerar utnyttjande, tvångsrekrytering som soldat eller sitt liv vid återvändande.

Många unga idag har en liknande situation som Ali. Vi anser dock, att detta handlande är felaktigt och inte värdigt ett land som Sverige 2018.

Vi vägrar ge upp kampen för barn och ungas rättigheter och deras rättigheter att söka asyl i Sverige. Tack alla för era underskrifter och er kamp för vår Ali!