Läkarstudenter ska inte riskera sin utbildning för att de följde Covid-19-restriktioner.

Pågrund av smittorisken har vi som studenter fått skarpa uppmaningar från KI's håll att inte närvara på tentamenstillfälle om vi har luftvägssymptom, för att minska smittspridningen i samhället av Covid-19. Detta skapade en oro hos oss studenter, då det potentiellt kunde innebära att vi missade spärrtentor. Kursledningen lyssnade givetvis på detta, och det utlovades extra tentamenstillfällen för att detta problem inte skulle uppstå. I mångt och mycket har KI levt upp till detta löfte, med ett undantag: ”Den sjuka människan 1, moment 2, organspecifik patologi”. Denna tentamen kommer som tidigast gå i januari 2022, och kommer inte hinna rättas innan vårterminen börjar. Alltså kommer vi som behöver skriva om den tentan, spärras oavsett om vi klarar den eller ej, då kravet för uppflytt till termin 5 är att allt från termin 1-3 ska vara avklarat.

För oss som läste kursen under vårterminen 2021, innebär det alltså att vi sammanlagt har fått 2 försök innan garanterad spärr. Att detta var ett faktum var inget som kursledningen informerade oss om. För vissa av oss innebär det att vi enbart har fått 1 försök, eller inga alls, då vi på KI's egna uppmaning höll oss hemma vid minsta lilla symptom. När kursledningen har kontaktats så säger de att ytterligare ett tentemenstillfälle för oss som riskerar spärr, eller snabbrättning, inte är möjlig att genomföra.

Det är, enligt mig och mina medstudenter, fullkomligt orimligt att engagerade, drivna studenter ska riskera sin utbildning för att de följde alla regler som satts upp. Med det nya 6-åriga läkarprogrammet som andas oss i nacken, och inga garantier att man kommer in igen efter att man spärras, så finns risken att vi helt enkelt kommer behöva söka om till det nya programmet.

Skriv under om du tycker att KI, tillsammans med studenterna, borde komma fram till en lösning så att detta inte sker!

Vi uppskattar din hjälp! Tack!

Genom att underteckna godkänner jag att Elsa Hultgren lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.