Kulturupprop i Norrtälje

Kulturupprop

Kulturen är kittet som gör att samhället fungerar. Kulturen finns överallt. Kulturen måste diskuteras jämställt med - och samtidigt - som andra frågor. Ett samhälle - en kommun - utvecklas när vi ser att alla frågor hänger ihop, när vi ser en helhet. Kultur berör möjligheten att uttrycka olika konstformer likaväl som möjligheten till samhällsutveckling. Den är sättet på vilket ett samhälle reflekterar över sig självt. I möten mellan människor skapas vanor, formas uttryck och utvecklas sätt att utrycka sig på. Behovet av kommunikation ger näring åt en kraft att lära sig mer, skapa en färdighet och utveckla en nyfikenhet. Ordet kultur kommer från latinets ”cultus”, som betyder omvårdnad och ”cultüra”, som betyder odling. Odla gör man för att förmera, förbättra, och förädla. Målet är tillväxt, men tillväxt är enbart ett medel för att uppnå något annat. Detta andra handlar om möjligheter att leva liv som kan vara solidariska, empatiska, innehållsrika, bekväma, hälsosamma, kärleksfulla och meningsfulla. Ekonomi och tillväxt skapar ingenting annat än medel för att möjliggöra sådana liv. Kultur är samhällsbärande och meningsskapande. Den får oss att se det vackra, det fula, de andra och oss själva. Kulturen hjälper oss att förstå vår samtid och ger oss möjligheten att leva innehållsrika liv. Det är insikterna, inte konsumtionen, som utvecklar människor och det är upplysta, engagerade människor som förändrar världen. Beslut fattade på reflex eller magkänsla är farliga. Innan man säger ja och nej ska invändningar luftas, följder begrundas. Kultur odlar den förmågan. Målet för kulturpolitiken i Norrtälje borde vara att hjälpa människor att växa och utvecklas. Därmed skulle ett dynamiskt samhälle med ett framgångsrikt näringsliv skapas. Ett nytt Norrtälje växer fram med nya människor från olika delar av världen. För att förstå oss själva, omvärlden och andra människor behöver vi både bevara och utveckla vår egen och andras kultur. Det är så vi skapar ett öppet och inkluderade samhälle, som leder oss framåt. Kulturen ska leva både på landsbygden och i staden, i det professionella såväl som i den ideella föreningen. Ett politiskt parti bör definiera sin kultursyn och ge folket klara besked om vad man vill utveckla och vad man vill ta död på i sin kulturella trädgård. Då duger det inte att i sitt politiska program skriva att ”enskilda kulturutövare utgör ryggraden i Roslagens kulturliv” eller ”…möjliggöra för de som är verksamma inom kulturen att erbjuda sina tjänster”. Norrtäljepolitikernas förhållningssätt till kultur avspeglas naturligtvis i budgetarbetet. Kulturbudgeten skrivs sällan upp. Istället flyttas pengar runt mellan olika verksamheter. En verksamhet läggs ner och en annan får ökade anslag. En verksamhet får minskade anslag och en annan får ökade anslag. Det pågår ett lappande och lagande inom kulturpolitiken som skickar den till ”trashankarnas” domäner. Kulturbudgeten vilar på 966 kr. per innevånare. Den som satsar mest i landet är Umeå kommun, som bygger sin kulturbudget på över 2.500 kr. per innevånare. Norrtälje kommun skulle behöva öka sin kulturbudget med 1.000 kr per innevånare för att bli en av de mer framstående kulturkommunerna i landet. Då handlar det om att öka kulturbudgeten med 58 miljoner. Det förutan kan politiker inte tillåtas att över huvud taget framhäva sina kultursatsningar. Vi, undertecknade av detta upprop, tror att målet måste vara kultur för samhällets och i slutänden människornas skull. Det är så vi flyttar gränser och utvecklar Norrtälje.