Krossa inte porslinsmuseet!

Politiker, tjänstemän! Tänk om!
Ta ert ansvar och visa att ni värnar om Gustavsbergs historiska värden!

Vi är som många andra mycket glada för att kommunen planerar att bygga ett helt nytt kulturhus i hamnområdet! Kan ni förklara varför vill ni flytta in porslinsmuseet i det nya huset. För oss är det obegripligt! Museet är nu inhyst i gamla, ljusa verkstadslokaler där en mängd av de föremål som visas är tillverkade! Huvudbyggnaden är det gamla s.k. Torkhuset, byggt 1876 och ritat av Magnus Isaeus, känd arkitekt och en av den tidens designer på fabriken.
Byggnaden är tillsammans med Gula Byggningen ett par av de få kvarvarande oförändrade husen i hamnområdet med stort industrihistoriskt värde. Dessa bägge byggnader bildar dessutom en vacker gård, som hittills har fungerat som en välkomnande entré till porslinsmuseet. Gården är också sedan 20 år platsen för den årliga traditionella porslinsfesten Porslinets Dag.

Varför ändra på ett vinnande koncept? Varför inte fortsätta att utnyttja platsen och de gamla lokalerna till kulturella ändamål? Vad finns det för andra planer för Torkhuset som kan vara bättre än att använda det till museum?

Krossa inte porslinsmuseet!
Gärna utveckling men inte avveckling!

Detta brev har antagits av Gustavsbergs porslinsmuseums vänners årsmöte den 24 mars 2015.

Marianne Landqvist, ordf.
Gunilla Lindholm, vice ordf.
Roine Fredriksson, sekr.
Inger Hasselberg, kassör