Korten på bordet angående Gårdsmusikanterna i Gamla Linköping!

Hej

Sedan en tid tillbaka har affären om Gårdsmusikanterna i Gamla Linköpings vara eller inte vara fått ny eld, den förra släktes genom att man med ekonomiska medel från en vänförening gick in och tog notan för musikanterna då man sa att det enbart låg ekonomiska skäl bakom deras "avskedande" vid det tillfället, detta var även på tapeten i år men än en gång gick vänföreningen in som lönegarant för musikanterna... men det var inte nog i år.

Nu anklagar ledningen i Gamla Linköping gårdsmusikanterna för att under en längre tid ha sexuellt ofredat personal inom Friluftsmuseet Gamla Linköping, oklart dock om när och i vilken omfattning detta ska ha skett, ledningen säger sig ha stöd från sin uppdragsgivare Linköpings kommun i de misstankar som nu utreds internt enligt arbetsmiljölagen. Musikanterna har själva inte fått reda på att de utreds och som ni då förstår inte heller om de aktuella fall som åberopas i utredningen.

För tio år sedan prisades musikanterna offentligt av Linköpings kommun för deras sätt att möta upp människor i Gamla Linköping, vilket fortfarande styrks av ett flertal av de föreningar och företag som verkar i Friluftsmuseet, och då även av de besökare som hundratusentals träffat musikanterna som med glimten i ögat tjoat och spelat för att roa och sätta besökarna i centrum, kommunens honnörsstipendium delas ut till reprsententanter som varit goda ambassadörer för Linköping.

Vi kräver nu att ledningen snarast lägger korten på bordet och berättar om tidigare års dolda problematik som tycks ha funnits från ledningens sida gentemot musikanterna och hur utvecklingen har kunnat springa iväg till dessa drastiska åtgärder dvs uppsägning, då ingen har meddelats att problem har funnits tidigare... detta torde vara ett brott mot arbetsmiljölagen vilket bör granskas av oberoende källa. Finns det inte skäl till uppsägning eller om kommunens politiker och tjänstemän har handlat fel bör de avgå, då inte minst ledningen för Friluftsmuseet Gamla Linköping.

Korten på bordet nu, önskar vi som skrivit under denna namninsamling!

Mvh Torbjörn Johansson

Medborgare i Linköping