Kommunals kongress 2019! Låt trafiken få flytta förbund.

• Bästa kongressledamöter i Kommunals kongress 2019

Det finns motion om att låta kommunals medlemmar inom trafiken att få byta förbund till Seko.

Vi som skrivit på ber er kongress ombud att bifalla denna motion och låta trafiken få flytta förbund. Kommunal är i grunden en organisation som organiserar  kommunalt, landstings anställda även om i vissa yrken finns en del privatanställda medlemmar.

Trafiken är medlemmar som till största delen är anställda av stora nationell eller multinationella företag. De flesta av de allra största bolagen driver eller har avdelningar för att kunna driva spårbunden trafik med.

På -90 talet flyttades SJ-buss o GDGs förare (Nobina idag, Sveriges största bussbolag) till Kommunal från Statsanställdas förbund (Seko idag). Då fanns det flera kommunala bolag, så är det inte idag utom några få undantag.

Trafiken är inte Kommunalare!

Det är tydligt. Trafikare räknas inte som riktiga kommunalare. Se bara på alla förtroendevalda inom kommunal, ombudsmän mfl.

Finns endast ett ytterst fåtal trafikare som förtroendevalda och kunskapen om trafiken är skrämmande dålig bland avdelningar. Vi som medlemmar blir lidande. Det ser vi gång på gång i avtalsrörelsen, förhandlingar mm. Vi har tom arbetsgivare som framfört önskemål om att få en mera kompetent motpart som begriper trafiken och dess villkor.

• Ett skrämmande exempel är att i kommunals medlemssystem inte ens finns yrket spårvagnsförare utan de går som maskinförare och liknande (om det inte ändrats nyligen).

Så därför ber vi kongressen att bifalla vår önskan om att låta trafiken få byta förbund.

Jan ”Mumin” von Eichwald    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Jan ”Mumin” von Eichwald lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.