Kom tillbaka, Mike Hammer!

Edgar Allan Poe la grunden till deckar-genren med "Mordet på Rue Mourge". Sir Arthur Conan Doyle etablerade deckar-berättelserna som genre med Sherlock Holmes. Med karaktären Mike Hammer lade Mickey Spillane grunden till dagens deckare ... åtminstone om du menar deckare som i "klassisk hämnar-karaktär a la Gunvald Larsson som super hårt, spöar skurkarna ännu hårdare, drar revolvern snabbt och ser cool ut i hatt".

Många av de klassiska deckar-berättelserna släpps i nya upplagor, med flashiga photoshopade omslag och inbundna utgåvor. En berättelse jag dock saknar, och som, åtminstone i Sverige känns som orättvist bortglömd, är berättelserna om Mike Hammer. Mannen som skjuter först och tänker sen (eller skjuter först och skiter i att fråga alls), som gav revolvern, trenchcoaten, hatten, rökiga barer och dimmiga gränder ett ansikte. Mannen som pryder de coola, tidlöst 'pulpiga' omslagen på billiga pocket-utgåvor.

Jag önskar i mångt och mycket att dessa tjusiga gamla böcker kan göra en 'revival' på marknaden. Med denna namn-insamling önskar jag visa att det faktiskt finns en marknad för dessa böcker över huvud taget.

Så skriv på. Slå ett slag för Mike Hammer, innan han ... ja, du fattar den dåliga ordvitsen ...